Med flere skibshandler og 3 nybygninger i det 21. århundrede bag sig, står John Christensen fra Thorsminde nu med et nyt 17 meter lang garnfartøj, som hovedsagligt skal fiske i Nordsøen og lande i Thorsminde.
Den primære årsag til at John skiftede den forhenværende hæktrawler Pia Glanz ud med et garnfartøj, var irritationen over at fange rødspætter, som blev landet til for lav en pris, og i værste tilfælde solgt til PO.
Men i forbindelse med nybygningsprojektets forløb, har fiskeskipperen fra Thorsminde desværre kunne følge en træls udvikling på kvoteområdet for hans kommende primære fangstart.
”Nordsøtorskens kvotereducering og en større tildeling af ekstra-kvote til fiskerier med større discard end garnfiskeri, kan i sidste ende medføre et tab på millioner for vores fiskeri,” siger en frustreret John Christensen, som har svært ved at se fornuften i at straffe et fiskeri, fordi det ikke smider fisken overbord igen.
Men trods skår i glæden står John nu med et veludrustet og moderne garnfartøj, hvor han og 6 andre skal fiske torsk, pigvar og andet konsum. De 7 besætningsmedlemmer skal kører en form for turnus, hvor 4-5 er på havet, og den resterende besætning holder fri. ”Jeg vil gerne have fartøjet så meget på havet som muligt, men besætningen og jeg selv skal også have tid til familielivet og være på land.” siger den 44-årige fiskeskipper.
Ombord er installeret et transportbånd til garnet, så det ikke skal skubbes under afpilning, men i stedet kører automatisk videre til pounderne. Det skønnes at kun to fartøjer har sådanne bånd installeret ombord i Danmark. Denne funktion og indstilling af højde på arbejdsbordene, garnspil, net-oprederen og andre funktioner, højner arbejdsmiljøet på Thorsminde-fartøjet for den enkelte besætningsmedlem, og mindsker det hårde arbejde ved garnfiskeriet.
John Christensen forventer at lande fisk i Thorsminde, og er derfor godt tilfreds med den kommende uddybning af indsejlingen. ”Lige nu hedder vanddybden i Thorsminde indsejling ca. 4 meter, og vi stak 3,70 meter efter en lille prøvetur efter torsk,” siger John, som ved at den nuværende indsejling, vil blive problematisk med lavvande eller dårligt vejr.
”Alle håndværkere og leverandører har leveret et sublimt stykke arbejde, og jeg har endnu engang været meget tilfreds med de kræfter, som samarbejdspartnere har lagt i nybygningsprojektet,” siger John Christensen smilende og fortsætter: ”Dette fartøj skulle gerne være det sidste fra min hånd.”