Indretning af skibet
Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Både styre- og dækshus samt skorsten og for- og agtermast er bygget i aluminium.
Skroget er bygget på rundspant, med spejl og udfaldende bov med markant bulb over / under vandlinie. Agterskibet udføres med knæklinie / bulbstævn og skeg.
Under hoveddækket er skroget inddelt i følgende vandtætte rum, forepeak, sonarrum, thruster-/azimuth-rum, højtanke for brændselsolie, RSW-last sektion med centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, sidepropeller samt separate hjælpemotor- og separatorrum. Helt agter, agterpeak med brændstof- og smøreolietanke.
Hoveddæk
Forepeak, storesrum, RSW maskinrum, RSW trunk sektion med SB / PS gange og et centralt rum for vakuumanlæg og RSW-kølemaskineri, indretningssektion SB samt maskinværksted, PS/PL kontrolrum, tavle- og hydraulikrum.
Indretning på hoveddækket er med 5 enkelte lukafer og 3 lukafer til maskinfolkene, alle med en-suite toilet og badefaciliteter. Fitnessrum samt trapper og gange. Med besætningens komfort og velvære ombord for øje, er kahytterne placeret så langt væk fra propellerne som overhovedet muligt, for at minimere støjen. Ligeledes er der foretaget konstruktionsmæssige støjforbedringer der også er stærkt medvirkende til at skabe et meget lavt støjniveau ombord.
På shelterdækket er der indrettet, opbevaringsrum i forepeak, generatorrum, PS og agten under bak opbevaringsrum. Agten for bak, 2 wincher samt fiskemodtagedæk med dækshus/seperationsskasse samt luger til de 12 RSW-tanke med vandseparering. Vandudskiller i aluminium med faste rørforbindelser, i rustfrit stål, til indlæsning i RSW-tankene.
Agten for midtskibs er der en overbygning i fuld bredde med korridor PS. Kahytter i overbygningen er 4 stk enmands lukafer samt et hospital, alle med en-suite toilet / badefaciliteter, Oil-skins rum samt omklædningsrum, kaffebar samt trapper og korridorer. SB af overbygningen indeholder et stort trawlværksted.
Agten for overbygning trawldæk med 2 nettromler, arrangeret side-om-side og SB nedbygget notbinge. På spejl 2 hydrauliske hækporte og hydrauliske styrestænger.
På bakdækket er der ankerspil samt et seperat hus med fortøjringsspil og udstyr. Agten for dette ligger rulledæmpningstanken og bakdækket SB. Bakdækket er sammenbygget med bådedæk 01 via gangbro SB og BB. På SB dækket findes fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikslangetromler. Foran dækshuset er agterste snurpegalge samt nothaler. Ligeledes på bak-/bådedæksniveau er monteret hoveddækskranen og fiskepumpekranen. På bådedækket 01, agten for midtskibs, er der et centralt placeret dækshus.
Indretning af dækshuset er med opholds- og TV-rum med separat biograf afdeling samt messe og kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum) samt gange og trapper. PS separat ventilationsrum ved maskinrummet og rummet til hydraulikpumpen samt udstødning.
Agtedækshuset på båddækket 1, 2 af trawlspillet. Alle fiskepumper der findes bagerst på agterdækket, med fiskepumpe og hydraulisk slangeruller, er integreret i skibskonstruktions agterende og båddæk 01 har også trawlgalge, som kan rumme 2 vigtigste bugseringsblokke samt bag- og topline-blokke.
På båddæk 2, findes dækhusset med ventilation og opholdsrum. Overnatning indeholder: 4 officers kahytter med en-suite toilet / badefaciliteter, elektronikrum samt trapper og gange. På PS af dækshus MOB dæk og davitkran.
Styrehuset på toppen af dækshuset, har 360 graders udsigt og dermed et fantastisk mulighed for at overskue hele skibet.
Filosofien bag designet med hoved-/hjælpemotor sammensætningen er følgende. På reduktionsgearkassen 1 stk. power-Take-Off, monteret med en akselgenerator, der producerer 2500 kWe. For ekstra stømforsyning, er trawleren udstyret med 3 hjælpemotorer / gen-sets, der hver producerer 550 kWe og derudover en separat forsyning til havn / gensets på 150 kWe.
Under fiskeriet, når spillet er i brug, vil gearkassen PTO gå i indgreb, og strømmen vil blive leveret fra aksel-generatoren. Når der er behov for fuld kraft på spillet, vil der normalt ikke være samme behov for strøm til hovedmotoren. Hovedmotoren vil være strømkilde til både fremdrift og det hydrauliske system. Under normalt fiskeri, kan akselgeneratoren kobles til og fra på styrepulten og den elektriske strøm bliver derefter leveret af et af gen-sets. Man kan etablere forbindelse mellem de tre hjælpemotorer / gen-sets og hovedstyrepulten, der kontrolleres af fartøjets DEIF Power-Management-System.
Endvidere er der monteret statisk omformer for 230V, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%.
Det elektriske system er opbygget med fuldautomatisk Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg. Reduktionsgearet er af 2-speed steps typen, således dimensioneret at speed step 1 (120 rpm på propellen) primært vil blive anvendt i begrænsede tilfælde, når der er brug for fuld effekt på hovedpropeller.
Sammen med 2-speeds gearet, vil den flydende frekvens dække propelomdrejgningstal mellem 125 rpm og 90 rpm.
For at skabe tage-mig-home, i det tilfælde hovedmotoren sætter ud, er fartøjet udstyret med en kobling mellem hovedmotor og gearkasse. Her vil en separat motor på 1500 kW kunne drive fartøjet frem i nødstilfælde.
Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor driftsikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.