Teknisk beskrivelse :
Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Styrehus, skorsten samt for- og agtermast er bygget i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, med spejl og udfaldende bov med markant bulb over/under vandlinie. Agterskib med knæklinie/bulbstævn og skeg.
Under hoveddækket er skroget inddelt som følger: Forepeak, bovpropeller-(nedsænkbar)/sonarrum, højtanke for brændolie, RSW-last sektion med centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, agterste sidepropeller samt separat hjælpemotorrum. Helt agter agterpeak med tanke.
På hoveddæk er indrettet: Forepeak, vakuumpumperum, RSW-last trunk sektion, med centralt rum for RSW-kølemaskineri, indretningssektion SB og hydraulikrum/maskinstores og tavle-/kontrolrum BB. Helt agter storesrum for trawl samt hydraulikrum med styremaskine. Aptering på hoveddæk er indrettet med 8 kamre, alle med eget bad/toilet, trimrum, vaskeri samt gang og trappe.
Ved at placere apteringen længst muligt væk fra propelleren og øvrige støjkilder, er der dannet et godt grundlag for en støjsvag aptering. Udover selve placeringen er der også udfært en række konstruktive tiltag mht støjisolering, der også er stærkt medvirkende til at skabe et lavt støjniveau. Resultatet blev åbenbaret på skibets prøvetur, idet det maksimale lydtryk i et enkelt lukaf blev målt til 56 dB(A) ved 100% MCR.
På shelterdæk er indrettet, under hvalbak: Stores i forepeak, rum for havnegenerator samt fabriksdæk. Fiskemodtagsdæk, med dækshus afsilingskasse samt luger til de 9 RSW-tanke indrettes midtskibs.
Afsilingskasse og slidskesystem er udført i aluminium aht vægt. Hovedkran er monteret på fordækket, fundament sammenbygget med dækshus. Agten for midtskibs overbygning. Indretning i overbygning: Dagrum, messe, kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum), rygemesse, toilet samt gange og trapper. BB side af overbygning er indrettet som trawlværksted.
Agten for overbygning trawldæk BB med 2 nettromler og SB nedbygget notbinge. På spejl BB er der indbygget hydraulisk hækport og 3 stk hydrauliske styrestænger. Agter BB er fiske- og hydraulikslangetromler monteret.
På bakdæk er ankerspil monteret i hus under formast samt fortøjningsudrustning. Agten for dette rulledæmpertank og bakdæk. På bådedæk, agten for midtskibs, dækshus i center. Indretning i dækshus med: Skipper- og styrmands kamre, hospital samt gange og trapper. Der indrettes også rum til ventilationsanlæg i dækshus agter. I separat opbygning helt mod BB er der ventilationsrum til maskinrum og hydraulikrum samt casing for udstødninger.
Agten for dækshus: 2 stk trawlspil samt frelser (evt fremtidig ørekalvspil) SB og ende-frelserspil BB. Helt agter er bådedæk løftet 600 mm og fiskepumpe placeret BB. Trawlgalge med ophæng for 2 trawl- og 2 frelserblokke helt agter. På brodæk er monteret MOB-båd og –davit samt skorsten BB. Styrehus er også placeret på brodæk og har 360° sigt. Alt som vist på generalarrangement.
Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger: Der er monteres 1 stk kraftudtag (PTO) på hovedgearet, dette er beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (1800 kW).
For yderligere strømforsyning forsynes fartøjet med 3 stk generator-anlæg, hver på 500 kW. Det elektriske system opbygges med mulighed for paralleldrift af de 3 diesel-generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg.
Under fiskeri, hvor hydraulik anlægget anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil hovedgearets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på wincherne, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til strømforsyningen. Følgelig er det ikke nødvendigt at have hjælpemotorerne i drift. Skulle der være ønske om yderligere kraft på fremdrivningsanlægget, da er hjælpemotorerne så tilstrækkelig store, at de tilsammen vil kunne køre skibets normale strømforsyning incl belastning på hydrauliksystemet.
Da det elektriske system er forberedt for parallel kobling af generatorerne, vil der være en stor sikkerhed i systemet, idet disse tilsammen vil kunne dække fartøjets strømforbrug på tilfredsstillende vis. Endvidere er hovedtavlen forsynet med skillebryder, således akselgenerator kan drive sidepropellere, og dieselgeneratorer skibets øvrige el-belastning.
Der monteres roterende omformer, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%.
Ovenstående arrangementer sikrer en brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift, samtidig med at der opnås en stor driftsikkerhed.