Ikke alene kommer danske fiskere til at lande mindre fangster i 2009, end de gjorde i 2008. Pga. finanskrisen og faldende efterspørgsel kommer de også, ton for ton, til at sælge dem til dårligere priser. Den globale afkøling af økonomien påvirker også forarbejdningsindustriens indtjening, som i 2009 forventes at falde. Det er hovedkonklusionerne i årets udgave af Fiskeriets Økonomi, som netop er udgivet af Fødevareøkonomisk Institut.
Indførelsen af Individuelle Omsættelige Kvoter (IOK) og Fartøjs Kvote Andele (FKA) har på blot få år reduceret den danske fiskerflåde markant, og i 2009 er transformationen af den danske fiskeriregulering over mod individuelle rettigheder ved at være fuldstændig.
Det betyder, at der er flere fisk til rådighed pr. fartøj, og det skulle kunne mærkes på de gennemsnitlige landinger, som burde stige år for år. Desværre bliver det ikke tilfældet i 2009. Det forudser Fødevareøkonomisk Institut i Fiskeriets Økonomi 2009, som netop er offentliggjort på www.foi.dk .
Sidste års stigning på 80.000 tons i de samlede landinger bliver i 2009 forvandlet til et mærkbart dyk på 100.000 tons, og den slags kortsigtede udsving kan selv ikke en markant mindre fiskerflåde kompensere for. De gennemsnitlige landinger pr. fartøj forventes derfor at lande på ca. 700 tons pr. kommercielt fartøj, hvilket svarer til et fald på ca. 100 tons i forhold til 2008.
Når de landede fisk samtidig skal sælges til lavere priser – særligt for torsks vedkommende – så tegner der sig et billede af en fiskerflåde, som i 2009 bliver ramt på økonomien fra flere sider samtidig. Fødevareøkonomisk Institut beregner, at fiskerflåden under ét i 2009 vil opleve et fald i indtjeningen på hele 295 mio. kr. svarende til 12 % – eller 400.000 kr. pr. kommercielt fartøj.
Et lyspunkt i det samlede økonomiske regnestykke for de danske fiskere i 2009 er, at den gennemsnitlige oliepris for året forventes at blive noget lavere end i 2008, hvor olien var oppe i rekordniveau. Dermed er der penge at spare på brændstofudgifterne. Dog langt fra nok til at opveje de forventede fald på indtægtssiden. Samlet set er årets prognose for de danske fiskerfartøjer derfor mindre opmuntrende læsning end i 2008. Indtjeningen pr. fartøj ventes at blive 1,6 mio. kr., hvilket dog stadig en smule højere end gennemsnittet i årene 2005 – 2007.
Forarbejdningsindustrien i Danmark er ikke direkte påvirket af danske fartøjers økonomi, da mange fabrikker importerer fisk fra hele verden. Alligevel forventer Fødevareøkonomisk Institut også her en negativ vækst i indtjeningen. Årsagerne skal findes i finanskrisens negative indflydelse på efterspørgslen efter fisk og muligheden for at få eksportkreditter.
I dette års udgave af Fiskeriets økonomi har Fødevareøkonomisk Institut desuden i et specialkapitel analyseret, i hvilket omfang specialiseringsgevinster kan opnås ved at liberalisere adgangen til fiskekvoter i EU.