Der er igen travlhed på Skibsværftet i Skagen, hvor folk fra Karstensen’s er gået i gang med den endelige klargøring af det færøske pelagiske snurper / trawler, der efter planen skal afleveres til Rederiet Krosbrekka P/F p Gøtu på Færøerne, til marts måned næste år, 2024.
Den 88 meter lange trawler »Finnur Fridi«, har nu lagt til ved kajen ved Karstensens Skibsværft og det 350 mio kroner dyre fartøj, der er det nordjyske værfts hidtil dyreste nybygning, vil nu få foretaget den sidste finpudsning inden afleveringen af skibet finder sted på den færøske ø, Gøtu.
Selv skriver Karstensens om den store færøske nybygning og dets ejerskab. Rederiet Krossbrekka er en del af Varðin-gruppen. Varðin blev etableret tilbage i 1985 af 16 mænd/fiskeri fra Gøtu på Færøerne.
Nuværende Tróndur í Gøtu er nr 2 i rækken, og bygget hos Karstensens Skibsværft i 2010 og den nuværende Finnur Fríði er nr 2 i rækken, og blev leveret fra norsk værft i 2003. Dette skib har været særdeles effektivt, og blandt de absolut førende på Færøerne.
I alle årene har velkendte Arni Hansen været skipper på »Finnur Fríði«. I dag deles tjansen med andre.
I tillæg til selve rederi-driften driver Varðin nu også egen pelagisk fabrik på Suderøy på Færøerne. Herudover er Varðin involveret i en række andre bedrifter, herunder rederiet Faroe Origin, som driver 6 ferskfisk trawlere.
Rederiet fisker primært efter pelagisk fisk, heriblandt blåhvilling, sild, makrel og lodde. Det er planen at det nye fartøj skal fiske efter fuldstændigt samme principper, som sin forgænger.