En mindre maskine og en større propel.
FN 226 Andrea Klitbo er allerede godt i gang med fiskeriet oppe i de norske farvande, og ombygningen til 7 mio. ”sejler som den skal,” siger Thomas Christiansen fra en satellittelefon et sted på havet sydvest for Norges kyst.
Ombygningen var klar til brug midt i marts, og den 35, 4 meter lange stålskib med ny hovedmotor, gear, skrue og rordysse og en forlænget last på 250 m3 sejlede fra Hanstholm Flydedok som planlagt.
Den nye hovedmotor, en Cummins KTA 38-M0, er mindre end den forhenværende, men en ny og 600 mm større specialdesignet proppel fra Hundested Propeller A/S, skulle medføre at Andrea Klitbo alligevel får en betydelig forøget pæletræk, og en brændstofbesparelse udfra de forventede brændstofpriser på ¾ mio. om året.
”Jeg er fuldt ud tilfreds med alle håndværkere og underleverandører,” siger Thomas Christiansen, som også fremhæver Nordjyske Bank for godt samarbejde, og fuld forståelse for den store investering.
Hovedenterprise : Hanstholm Flydedok.
Hovedmotor: Cummins KTA 38 – M0 er leveret af Granly Diesel.
Propel: Specialdesignet fra Hundested Propeller A/S
Motorinstallation og ombygning dyser: Hanstholm Skibsmedie
Udvidelse af lasten : Hanstholm Smedie og Maskinfabrik
Nordkøl: udvidelse af kølelasten.
Agger Værft : Aptering i styrhus og last.
El-installationer:: Styrehus samt maskine-installation Hanstholm
Elektronik. MarineServicen : el til styremaskinen
Østerby El Service: Ekkolod samt hvidvarer