Nogle af de mest avancerede fiskerfartøjer, der i øjeblikket er under nybygning, udstyres med det norske selskab Hydroniqs Coolers, der er skrog-integrerede havvandskøle-systemer.
»Tendensen mod et mere bæredygtigt fiskeri og grøn skibsfart er både indlysende og klar, for flere skibsredere mener helt klart, at grønne skibe giver dem en kæmpemæssig konkurrence fordel. Vores energibesparende, skrog-integrerede marine kølesystem vælges derfor i stigende grad til skibsnybygninger, der ønsker en grøn profil,« understreger Hans Robert Almestad, VP salg og marketing hos Hydroniq Coolers.
Rimfrosts nye krillfartøj, der forventes leveret af Westcon Yards i 2022, er udstyret med Hydroniqs Rack-havvandskøle-system, integreret i skroget under fartøjets hovedmotor-rum. Her reducerer det temperaturen i skibets motorer og andre hjælpesystemer ved brug af havvand, men uden at optage værdifuld plads i maskinrummet.
»Ifølge Rimfrost vil skibet sætte en ny standard for krillfiskeri i Antarktis med hensyn til klimavenlighed, bæredygtighed og ressourceudnyttelse. Vi er derfor meget stolte over, at vores energieffektive teknologi er valgt til skibet,« fortæller Jan Inge Johannesen der er salgschef hos Hydroniq Coolers.
Nye »Gitte Henning« har valgt samme kølesystem
Et Hydroniq Rack-system er også valgt til den innovative nye Salt-designede »Gitte Henning«, der er under opførelse i Zamakona i Spanien.
»Gitte Henning« er et meget innovativt fartøj, som enhver leverandør ville være stolt af at være tilknyttet. Det faktum, at det er første gang, vi leverer vores ‘Rack’-system til en pelagisk trawler, gør dette til et særligt interessant og meget prestigefyldt projekt for os,« forklarer Hans Robert Almestad og fortsætter, at integrere havvandskøle-systemet i skroget under maskinrummet er mere energieffektivt end andre alternative løsninger. Dette resulterer igen i lavere brændstofforbrug, lavere emission-niveauer og endnu lavere driftsomkostninger for rederen.«