Den nye »Sardinjæger« er bygget af G Smyth Boats, PZ.46 »Inter-Nos«, får hjemhavn i Newlyn i South-West Cornwall i England. G Smyth har bygget og leveret denne nybygning, med helt ny banebrydende teknologi, der er designet med fokus på at reducere manuel håndtering af fangsten og effektivisere landingen, bedst muligt.
»Inter-Nos«, ankom lige inden jul til Newlyn, efter en 30-timers sejlads fra Kilkeel, der er en lille by i County Down i Nordirland. Skibet der er bygget af G Smyth Boats til de nye Newlyn-ejere, er en imponerende 15-meter lang ring-garnsbåd, der repræsenterer et teknologisk kvante-spring i fiskerisektoren.
»Inter-Nos«, er en forlænget version af G Smyth Maxus Fast Cat-skroget, der drives af par Volvo Penta D8A5-A-MH hovedmotorer og som under sejllads nåede en imponerende hastighed på 10,5 knob under sin jomfrurejse fra Kilkeel til Newlyn. Skibet er en del af Cornish Sardine Management Association-flåden, der styrer fiskeriet og dets MSC-certificering.
Den nye ringgarn-båd er som traditionen byder det, opkaldt efter efter fortidens »pilchard-drivere« sardinbåde. »Inter-Nos« oversættes til »Between Us,« der symboliserende partnerskabet mellem ejerne Will Treneer, Sam og Elizabeth Lambourn.
Besætningens komfort er prioriteret højt, med en fuldt udstyret kabys og fire store køjer, som er en imponerende præstation, når det skal ligge indenfor de stramme rammer af MCA-reglerne. Kabyssen inkluderer moderne faciliteter som køleskab, en quooker til omgående kogende vand samt en elektrisk ovn.
Styrehuset har et avanceret kontrolsystem, der giver skipper Will Treneer fuld kontrol over ring-garnet. Og som med en kraftfuld thruster, gør det lettere at manøvrere skibet.
»Inter-Nos« er også innovativ, idet den er udstyret med et peristaltisk fiskepumpesystem, det første af sin slags på en sardin-ringgarn-båd. Systemet letter tømning af tanke og skåner fangstens kvalitet. En teleskopisk Thistle Lift-kran og Spencer Carter 3000lb slavevogn på arbejdsdækket gør landingen nem og effektiv i alle tidevandssituationer.
Europêche, der er repræsentanten for den europæiske fiskeindustri, hilser denne teknologiske nyudvikling velkommen. Skibet viser ikke kun imponerende hastighed og effektivitet, men også en dedikation til bæredygtighed og kvalitet inden for fiskeriet. G Smyth Boats planlægger at udstille en »Maxus Fast Cat« på Scottish Skipper Expo i Aberdeen i maj 2024.