EU´s fiskeriministre vedtog på rådsmødet i oktober 2009 en ny forordning om kontrol af fiskeriet.
Forordningen afløser fra 1. januar 2010 den gamle kontrolforordning nr. 2847 fra 12. oktober 1993.
Den nye forordning viderefører som udgangspunkt hovedparten af bestemmelserne i den gamle forordning. Der er dog også indført en række nye bestemmelser, ligesom der er sket en tilpasning og justering af en række eksisterende regler. Bl.a. er der som følge af indsatsreglerne (kW-ordning) fremover også fokus på fartøjernes maskineffekt.
Det er især værd at bemærke, at ikke alle regler i den nye forordning træder i kraft 1. januar 2010. En del bestemmelser træder først i kraft i 2011 eller senere, mens en betydelig del af bestemmelserne afventer gennemførelsesbestemmelser, før de kan få virkning. Sidstnævnte gælder bl.a. reglen om ensartet logbogstolerance for alle arter (skønnet vægt af fangst) på 10 % i artikel 14.
Blandt regler med virkning fra 1. januar 2010 rettes opmærksomheden særligt på reglerne om, at fartøjer over 24 meter, der omfattes af krav om elektronisk logbog, også skal rapportere om forudanmeldelse, landingsopgørelse og evt. omladning i elektronisk format.
For andre fartøjer sker der fra årsskiftet ikke ændringer af betydning for så vidt angår meldereglerne, men det anbefales fortsat fartøjsførerne at orientere sig om Regulerings-bekendtgørelsens bestemmelser og nærlæse de særlige vilkår, der fremgår af fartøjets fiskeritilladelser.
To andre regler med virkning fra 1. januar 2010 skal der særligt gøres opmærksom på:
Artikel 44 om stuvning og stuveplaner samt artikel 48 om bjergning af tabte redskaber.
Førere af fartøjer over 12 meter skal ved fangst af demersale arter omfattet af en flerårig plan sørge for separat stuvning af disse arter samt have en stuveplan om bord, der viser, hvor den pågældende fangst opbevares.
En ny regel om bjergning af redskaber indebærer pligt til at have udstyr om bord på fartøjerne, der kan bjerge egne tabte redskaber. Tabes redskaber, skal disse så vidt muligt bjerges. Er det ikke muligt at bjerge det tabte redskab, skal myndigheden i flagstaten underrettes inden 24 timer.
Såfremt fartøjsføreren ikke overholder indberetningspligten, kan udgifterne til bjergning foretaget af myndighederne pålægges fartøjsføreren.
Fiskeridirektoratet vil være forpligtet til at håndhæve den nye forordning fra 1. januar 2010, men vil selvfølgelig bestræbe sig til det yderste på at informere og forklare om alle ændringer i forhold til tidligere, så eventuelle misforståelser om gældende regler undgås.