Der er tale om nybygninger fra det skotske værft Macduff Shipyards, hvor den føste er leveret og den anden er netop overleveret, i rækken af tre nye design-trawlere, der alle bygges efter samme overordnede design, til fiskere i det nordøstlige Skotland.
»Zenith« BF-106 er bygget til familien Robertson og vil overvejende fiske og fokusere på rejer i Nordsøen. »Zenith« er den anden, i en serie på tre trawlere til redere i det nordøstlige Skotland.
Den 22,75 meter lange og 7,60 meter brede »Zenith« følger »Celestial Dawn« BF-109, der i den kommende tid vil blive fulgt af »Forever Faithful«, som i øjeblikket er under opførelse på værftets nyudviklede Buckie-sted. De tre trawlere har alle samme skrogform og fiskekonfiguration, men hvert fartøj har sit helt eget interne arrangement, som er fastlagt efter ejernes helt egne anbefalinger og præferencer.
Nybygningen »Zenith« til Mark Robertson og hans sønner Paul og Adam, erstatter familiens to eksisterende fartøjer, »Zephyr« BF-601 (bygget på Macduff i 2005 som Uberous) og »Zenith«, den tidligere »Daystar«, bygget tilbage i 2008.
Designet er skabt af Macduff Ship Design, og inkorporerer arbejde udført i de tidlige stadier af det førende fartøjs design, bestilt hos Wolfson Unit, der har udviklet de to skrogformer, ved hjælp af CFD-teknologi.
Ifølge værftet gør den øgede skrog-effektivitet ejeren i stand til at reducere brændstofforbruget og emissionerne væsentligt – hvilket også var en centralt krav, da beslutningen skulle tages omkring fremdriftspakken. »Zenith« har et Novga CPP hæk gear-arrangement med en 2.300 mm diameter kontrollerbar propel inde i en dyse, koblet til en stor reduktionsgearkasse komplet med to PTO’er til hydraulisk kraft, drevet af en 600 hk Caterpillar C18 hovedmotor.
Da hovedmotoren driver både fremdrift og hydraulik, sikrer dette, at motoren holdes med en effektiv drift, uden væsentlige perioder med tomgang og energitab.
Arbejdsområdet med fangstbehandling er skræddersyet til håndtering af rejer
»Zeniths« C18-hovedmotor er én af de første IMO Tier III-certificerede motorer, der monteres af værftet. Et SCR- og urea/AdBlue-system er monteret i maskinrummet, hvilket gør det muligt at opfylde de nye strenge IMO-emissionsstandarder. Certificering af motoren og SCR-systemet blev arrangeret af Finning CAT, som samlede det komplette system på deres testleje, med certificering leveret af DNV/GL. Systemet har vist sig at fungere rigtig godt under de første sejladser, hvor SCR-lyddæmperen med 35 dB reduktion, hjalp med at reducere det samlede støjniveau i hele fartøjet.
Under dæk har »Zenith« plads til en otte-mands besætning agter. I fiskerummet har en kapacitet på 600 kasser foran, med en stor ferskvandstank foran kollisionsskottet. Over dæksniveau er der et agterlæ, rummelige arealer til mandskabet samt en sidepassage og fiskeforarbejdningsområde samt spil-rum foran.
Fiskeforarbejdningsdækket indeholder et fangsthåndteringssystem bygget i samarbejde mellem værftet og Northeast Fabricators. Et sorterings-transportbånd løfter rejerne ud af beholderen, hvor seks forskellige rejevaskere er placeret indenfor rækkevidde. En »flush hold« losse-lem i fiskeforarbejdnings-området, skaber større gulvplads, da lugen ikke bruges på havet.
Macduff leverede det komplette dækudstyrs-layout inklusive tre-tøndes spil i det forreste rum
Fiskerummets kølesystem sammen med ismaskinen er blevet leveret og monteret af Premier Refrigeration.
Værftet leverede en pakke af dæksmaskiner, der var skræddersyet til »Zeniths« krav, med et tre-dobbelt spil med en Hagglunds kompakte CA210-motor, to splitnet-tromler komplet med to Hagglunds kompakte CA100-motorer pr. tromle, to portal-spil til generelle formål og et løftespil i kumme . Thistle Marine leverede både MFB8 landingskranen og MBK7 power block kranen, som begge er monteret med en drejering base. Et lille hejsespil hjælper med til at flytte fangsten i lastrummet ved landing.
Primær hydraulisk kraft leveres af to pumper drevet fra gearkassens PTOS. På ejernes anmodning blev der monteret et unikt sekundært hydrauliksystem med 75kW og 45kW elektriske motordrevne pumpe-sæt. Disse to pumpe-sæt gør det muligt for hydraulikken at køre meget tæt på fuld kraft.