DARWIN er en trawler med en tonnage på 498 BT og med en længde på 42,3 m. Trawleren er bygget i 1984.
DARWIN er udstyret med RSW-tanke. På vej til fiskeri ca. 70 sm vest af Esbjerg gjorde besætningen klar til fiskeri. Blandt andet skulle nogle af de forreste lasttanke renses med en højtryksspuler. Ved 20-tiden gik skibets bedstemand forefter for at udføre dette arbejde. Da han ikke var returneret ved 21-tiden, gik et besætningsmedlem forefter for at hente ham. Han fandt bedstemanden liggende livløs på bunden af en af lasttankene.
Bedstemanden blev ydet førstehjælp og forsøgt genoplivet. En tilkaldt redningshelikopter ankom klokken 21.45. Efter at den i helikopteren ombordværende læge havde tilset bedstemanden, erklærede lægen ham for død.
Der var ingen vidner til ulykken, men det er altovervejende sandsynligt, at bedstemanden døde af de kvæstelser, som han pådrog sig, da han ville klatre op af tanken efter endt rengøring.
2 Konklusion
Umiddelbare årsager (6.1)
Usikre handlinger
• Opklaringsenheden vurderer, at faldet fra lejderen skyldes at bedstemanden
mistede greb eller fodfæste, mens han var på vej op af lejderen samt det forhold,
at der ikke blev anvendt faldsikring.
Usikre omgivelser
• Lejderen var våd, men i øvrigt ren, og har derfor ikke været mere glat end normalt.
• På baggrund af resultatet fra obduktionen, lænsningen af tanken kort før ulykken
og de andre besætningsmedlemmers færden i tanken efter ulykken, kan
det med stor sandsynlighed fastslås, at der ikke var en farlig atmosfære i tanken
på ulykkestidspunktet.
Medvirkende årsager (6.2)
Sikkerhedssystemet
Det kan konstateres, at risikoen ved arbejde i lasttanke var undervurderet, og der var derfor ikke udarbejdet skriftlig instruktion for dette arbejde.
Det kan konstateres, at udstyret til at udføre arbejdet på en sikker måde var om bord, men at det ikke blev brugt.
Det er Opklaringsenhedens vurdering, at manglende instruktion om anvendelse af sikkerhedsudstyret i forbindelse med arbejde i lasttanke og manglende sikkerhedsmæssig planlægning før arbejdet blev påbegyndt, var medvirkende årsager.
Søulykkesrapport fra Opklaringsenheden
Sikkerhedskulturen (6.3)
Det kan konstateres, at skibets ejer og skipper har sikret at skibet var udstyret i overensstemmelse med gældende krav og opfyldte regler om risikovurderinger, men det er Opklaringsenhedens vurdering, at de hverken har haft viden til eller vilje til at udvikle en god sikkerhedskultur om bord, så arbejdet kunne blive tilrettelagt og udført på en tilstrækkelig sikker måde.