Undersøgelser, som Thyborøn Havn får gennemført af DHI, viser, at de problemer Kystdirektoratet har med at holde de garanterede 8 meters vanddybde i Thyborøn Kanal, primært skyldes en stor ændring af naturtilstanden omkring Thyborøn Kanal.
Disse ændringer er også årsag til store problemer for Thyborøn Havn.
Der er dannet en sandpude på ca. ½ million kubikmeter sand udenfor høfde 62 og høfde 63 i Thyborøn Kanal nord for Thyborøn Havn.
Sandpuden ændrer tilsandings forholdene i sejlrenden, giver en forstærket bølgepåvirkning af Havnens ydermoler og er årsag til bølgeuro i Thyborøn Havn.
Besejlingsforhold i Thyborøn Kanal kræver handling
Disse forhold har meget alvorlige konsekvenser for Thyborøn Havn – som har haft store stormskader på ydermolerne og derfor har afholdt omkostninger for 25 mio. kr for at sikre Thyborøn Havn.
Hertil kommer et omsætningstab for Thyborøn Havn såvel på kort som på lang sigt, som ikke umiddelbart lader sig kvantificere.
Ulemper for virksomheder og skibsfart til Thyborøn Havn er betydelige grundet den forringede besejling. Hertil kommer store problemer med sprængte trosser og skader på skibe og kajanlæg.
I vintrene 2007/08 og 2008/09 har Thyborøn Havn ikke haft den vanddybde på 8 meter, Havnen er garanteret som en del af overdragelsesaftalen mellem Staten som sælger og Kommunen som køber.
Alt dette var ikke forudset i den aftale, der blev indgået med staten i 2000 om overtagelse af Thyborøn Havn, men det er klart fastlagt i overdragelsesaftalen, at det er statens ansvar.
Situationen er meget alvorlig og nu så klart dokumenteret, at det er helt nødvendigt, at løsningen nu iværksættes.
Siden Thyborøn Havn i 2001 blev overtaget af kommunen og drevet som kommunal selvstyrehavn, med en kommerciel orienteret bestyrelse, er der sket en meget positiv udvikling. Thyborøn Havn har investeret store beløb og sikret en positiv udvikling som fiskerihavn og har med en godsomsætning på 1,2 mio. tons opnået en markant position som den næststørste godshavn på Vestkysten. Staten må nu løse sine forpligtelser i Thyborøn Kanal, og sikre at denne positive udvikling ikke tabes.
Thyborøn Havns bestyrelse forventer naturligvis, at staten på baggrund af de indgåede forpligtelser også udviser handlekraft og straks igangsætter en genopretning af forholdene i Thyborøn Kanal – herunder at den meget generende sandpude straks fjernes, samt at Thyborøn Havn får et ekstraordinært tilskud til udbedring af stormskaderne.
Der er derfor rettet henvendelse til Transportminister Lars Barfoed og Kystdirektør Jesper Holt Jensen, for at få igangsat de nødvendige tiltag.