En ny belgisk bomtrawler har set dagens lys, efter skroget bygget i Polen, er blevet fuldt apteret, udstyret og udrustet ved Maaskant-værftet i Stellendam i Holland.
Fartøjet er bestilt og bygget til det belgiske fiskeselskab Rederij Devan, og er udformet efter Maaskants BT-3808 design. Fartøjet skal erstatte to ældre fartøjer drevet af ejeren Steve Depaepe.
Søsterfartøjet Franson Z-91 blev sidste år leveret til det belgiske fiskeselskab Rederij Longships, som erstatning for en 30 år gammel bomtrawler.
Skrogene på søsterskibene blev fremstillet i Polen og bragt til Maaskant-værftet i Stellendam til videre aptering og færdiggørelse. Med designet holder den nye bom-trawler sig indenfor den maksimale længde og bruttotonnage, der er tilladt af de belgiske søfartsmyndigheder.
I samarbejde med SIP Marine har Maaskants designere været i stand til at forbedre og optimere designet, så pullerttrækket er øget og brændstofforbruget reduceret.
»For både den belgiske og hollandske fiskerflåde er det yderst vigtigt, at fartøjerne blive mere effektiv gennem innovation,« siger Maaskants kommercielle chef Jeroen van den Berg, i en kommentar til det nye fartøj og fortsætter; »For at forblive konkurrencedygtige skal driftsomkostningerne minimeres på alle mulige tænkelige måder, og hos Maaskant revurderer vi løbende alle aspekter af designet og indretningen af vores fiskefartøjs-design for at levere netop dét. Især den opdaterede Damen type BT-3808 bomtrawler tilbyder ejere og operatører mange fordele i nutidens udfordrende kommercielle fiskemiljø.«
Det nye fartøj Avanti Z-26 gennemgår i øjeblikket yderligere færdiggørelse og kontroltjek på værftet i Stellendam og det forventes at overdragelsen til ejerne vil ske i midten af januar 2022.