Lyden af svejsernes snerren samt knivskarpe lys blandet med skærebrænderens kontante hvæsen, er nu afløst af en sagte brummen af en nyrevoverede MAN hovedmotor ombord på Fiskeskipper Tamme Bolts ombygget »Aaltje Postma«, der akkompagneret af mågernes forventningsfulde skrig, langsomt glider gennem Nordsøens bølger. Et element, hvor skipperen fra Thyborøn føler hjemlig tryghed og nu atter frit kan fylde lungerne med hav-luft og få saltsmagen fra havet igen.
Måneders ombygning er nu lagt bag Tamme Bolt, der siden december har fulgt ombygningen af L 757 »Aaltje Postma« på nærmeste hold, ved det gamle Karstensens Skibsværft i Skagen.
»En større omgang der længe har været under opsejling«, fortæller Tamme Bolt til FiskerForum. En ombygning, der ikke siden skibet blev bygget tilbage i 2000, på det hollandske værft Barkmeijer, hvor agter blev forhøjet året efter, ikke har fået ændret nævneværdigt ved fartøjet siden.
Igennem årene og især de sidste, har den vestjyske skipper gået og finpudset idéerne til hvorledes ændringerne ombord på kombi fartøjet »Aaltje Postma« skulle være. Og i slutningen af året 2016, blev de mange ændringer af den 16 år gamle trawler så effektueret på det nordjyske værft, Karstensens Skibsværft AS, som i månederne fremover havde hovedentreprisen med ombygningen, forlængelsen og elektronikinstallationen.
Allerede omkring februar i år, lå Thyborøn trawleren atter i vandet ved Karstensens kaj, forlænget med 6 meter, så længden o.a. nu lød på 37 meter. En forlængelse der både har skabt luft og rum samt ikke mindst bedre plads og endnu større last ombord. En ændring som Tamme Bolt længe havde drømt om, for at få styr på lastekapaciteten og pladsforholdene ombord. Lasten blev ved forlængelsen øget til at kunne tage optil 1.900 kasser ialt.
Ved samme lejlighed blev styrhuset hævet og rykket fire meter tilbage, hvilket med den forhøjet bak, har givet plads til et nyt mellemdæk, hvor der så er placeret ny og bedre beboelse for besætningen. En ændring som mandskabet kan se frem til med øget komfort og hver deres kahyt.
Valg af lokale underleverandører
Styrhusets placering har udover en langt bedre overskuelighed, også givet Kynde & Toft fra Thyborøn mulighed for at placere to helt nye flyshooterspil bagved styrhuset, som igen har givet råderum og mere plads. Al hydraulik ombord er under ombygningen leveret af Thyborøn firmaet, der udover en komplet hydraulikpakke også har leveret tre nye hydraulikpumper, samt dimensionerede, skiftet og etableret helt ny rørføring ombord, til de gamle wincher samt de nye kraftigere net- og tovtromler.
Med forlængelsen af kølelasten har Nordkøl, genbrugt og renoverede de gamle kompressorer og ismaskine samt monteret nye køleenheder og opsat en helt ny ismaskine, firmaet GMV fra Lemvig har leveret kasseløfter til lasten.
Et andet lokalt firma TSR Electronic, har under ændringen af den vestjyske trawler, stået for levering af al elektronik ombord. Ligefra tilslutning og opkoblingen efter flytning af styrhuset, til installering af helt nyt kamera og samtaleanlæg ombord, til ekstra radar med plotter samt Furuno ekkolod til afsøgning af kanter og ny bund.
Nordsøtrawl er trods sin nære forbindelse, internationalt beslægtet med Hampidjan Group, alligevel lokalt forankret i Thyborøn og firmaet er da også èn af Tamme Bolts foretrukne leverandører. Firmaet leverer også denne gang kombivod til Flyshooting samt trawl til rødspættefiskeriet.
Hollandske VUC (Visserij Coöperatie i Urk), har leveret hele proceslinjen på arbejdsdækket. Helt fra opsamlerbåndet til rensebåndet og over det dobbelte skyllekar. En proces der nærmest er automatiseret helt til fisken står på køl i lasten. Et procesanlæg der sikre høj kvalitet af fisken, med optimal og rigtig håndtering, så afregningsprisen kan holdes i det høje ende.
Som prikken over i´et har det nordjyske malerfirma Topcoat forestået en grundig afrensning samt efterfølgende metalisering af skroget. Hvor firmaet med den sidste finish med overfladebehandling og efterfølgende maling af fartøjet, har fået »Aaltje Postma« til at fremstå som et næsten helt nyt fartøj i sine blå og hvide farver.
Et »næsten helt nyt fartøj«, som skipper Tamme Bolt er yderst tilfreds med og hvor han med begejstring i stemmen, heller ikke lægger skjul på, at forventningerne helt er indfriet og takker Karstensens Skibsværft for det flotte resultat og for værftets meget professionelle afvikling af projektet samt alle øvrige underleverandører, der ligeledes nærmest har præsteret mere end forventet i færdiggørelsen af det flotte kombi-fartøj fra Thyborøn.
Når lyden fra den arbejdende hovedmotor igen forplanter sig i skibet her i påsken, er det tegn på, at »Aaltje Postma«, opkaldt efter skippers moder, med skipper og besætning har sat kursen mod fiskeriet med dobbelttrawl efter rødspætter og blandede arter. Senere vil der blive rigget om til flyshooting, i et fiskeri efter torsk, kuller og kulmule.
God vind fremover til »Aaltje Postma« herfra FiskerForum.dk