Boy Andrew er bygget til Rederiet Bremner Fishing Co. fra Skotland. Skibet er en flyshooter der er tegnet og bygget af Vestværftet ApS i Hvide Sande og afleveret i Januar 2017. Skroget er bygget i Gdynia i Polen og udrustet i Hvide Sande.
Det er faderen Andrew Bremner senior på 58 år og sønnen af samme navn Andrew Bremner junior på 25 år, der med deres nybygning nummer fem, »Boy Andrew«, nu sætter kurs og fart mod Thyborøn Havn, hvor skibet skal rigges med vod fra Thyborøn Trawlbinderi.
Nybygningen blev døbt for nogle uger siden på værftet i Hvide Sande, af skippers kone, der med et gevaldigt sving, havde ønsket »Boy Andrew« lykke og held på rejsen, mens flasken med skumsprøjtende champagne knustes mod skibssiden i første hug. Hvilket lover godt for skibets videre færd.
Den flotte nybygning lå tirsdag nymalet og klar ved kajen i Nordhavnen i Hvide Sande, da FiskerForum var ombord. Der herskede hektisk aktivitet med håndværkere fra de forskellige leverandører, der havde travlt med at færdiggøre det aller sidste inden den skotske konsumfisker og flyshooter, som aftalt skulle forlade Havnen onsdag formiddag.
Kursen for den skotske nybygning på 27 meter var herefter Thyborøn Havn, hvor Thyborøn Trawlbinderi stod klar til at rigge skibet med »Tyskervod« og »Combivod« samt fire kilometer vodtov på begge sider i 46mm og 44mm.
Fiskeriet vil foregå agterude i forlængelse af shelterdecket, hvor fangsterne bliver hevet ombord og med transportbånd flyttet frem midtskibs til sortering, rensning og vask i et fuldt integreret fisk-håndteringssystem, som skånsomt håndterer fisken og giver den bedste kvalitet og dermed en top afregning efterfølgende når den landes. »Boy Andrew« har en lastekapacitet på 1100 kasser.
Teknisk er den nye »Boy Andrew« forsynet med en Caterpillar 3508C Tier II hovedmotor (577 kW og 1200 rpm.) med Mekanord 450 HS 6.47 reduktions gearkasse med en korsør propel på 2500 mm og dyse.
Komfort og sikkerhed er i top
Der er gjort meget for besætningens sikkerhed, komfort og velbefindende ombord på fartøjet, Hvor der er plads til en otte mands stor besætning. De kan overnatte i de godt indrettede kahytter, både enkelt og dobbelt, der praktisk er placeret på hoveddækket sammen med en velmonteret kabysse samt en stor og rummelig messe.
Fiskekvoterne ombord fiskes på kun et halvt år
»Boy Andrew« ejers af selskabet Bremner Fishing Company Ldt. Der efter det oplyste har tre ejere, der udover far og søn også har en tredje partreder med. Partrederen vil dog gå på pension om ca. to år, hvorefter det er meningen at kvoterne fra dette fartøj lægges sammen med kvoterne på »Boy Andrew«. Hvilket så skulle betyde startskuddet for den unge Andrew junior, som herefter vil få en rimelig start og absolut bedre mulighed for at forrente investeringen.
Som fiskeriet foregår idag, sejler man ca. 300 mill Nordpå til Shetlandsøerne, hvor den seks mand store besætning, så fisker i små ti dage ad gangen og hvor de lander deres fangster af fortrinsvis kuller og torsk til auktionerne på henholdsvis Lerwick på Østkysten eller til Scalloway på vestkysten. Alt afhængigt af hvor omkring Shetlandsøerne der fiskes. Herefter sættes kursen så igen til hjemhavnen Wick i Skotland. Denne turnus har man praktiseret i mange år, hvor det har passet med, at man fiskede ca. halvdelen af året, til de sparsomme kvoter var opfisket.
Skipper ombord »Boy Andrew« fortæller afslutningsvis, at man i efteråret afhændede den gamle »Andrew« til et andet skotsk rederi der ville rigge skibet om til krabbefiskeri. Derfor havde besætning og skipper på båden kun 156 havdage i 2016, mod de normale 180 dage.
FiskerForum ønskede herefter far og søn, Andrew Bremner »knæk og bræk« med fiskeriet fremover, og forlod skibet lidt klogere, også på historien om farfaren N.Bremner, der i efterkrigstiden har fisket og landet i specielt Thyborøn, hvor mange stadigvæk kan huske den hjælpsomme og energiske skotske fisker fra Wick.