På Vestværftet i Hvide Sande hersker der travlhed, i løbet af weekenden er der ankommet to nybygninger til Hanstholm, og i forvejen ligger der et fartøj under ombygning, også til Hanstholm.
De tre fartøjer til Hanstholm, fra venstre er det HM 96 Janni, HM 424 Westbank og HM 555 Kingfisher.
HM 96 Janni er den tidliger Hvide Sande kutter RI 17 Simona der har skiftet ejer.
Skibet ombygges med bla. schelterdæk og nyt styre-hus.
Jani er bygget i 2002 hos J. Rasmussen Båd og Motorservice, i Bogense
HM 424 Westbank er nybygning til Ernst Christensen og hans søn Henrik Christensen. De to fiskere ejer fiskeriselskabet Westbank, der har specialiseret sig i søkogte rejer, de hovedsageligt afsætter til det svenske marked. Fartøjet er lavet til korte ture, da rejerne skal landes hurtigt. Holdbarheden er altafgørende, og derfor har ”Westbank” købt udstyr til vakuumpakning om bord, så rejernes holdbarhed kan forlænges uden omkostninger for smagen.
HM 555 Kingfisher er nybygning til Finn Svendsen, Per Nielsen og Svenn Grønkjær.
Fartøjet bliver Danmarks største konsumfartøj på 450 BT, og en længde på 31 meter, og 9,3 meter bred, prisen for det nye fartøj løber op i 30 millioner kroner.
De tre nye ejere af ”Kingfisher” lægger stor vægt på, at der bliver god plads til at arbejde på. Finn Svendsen tilføjer:
”Det bedste ved det nye fartøj er, at vi har chancen for selv at tilrettelægge fiskeriet. Selvom vi stadig skal rette os efter kvotepolitikken, har vi en vis mængde fisk til rådighed og kan selv bestemme, hvornår vi vil fange dem. Fx behøver vi ikke fiske, når butikkerne alligevel er lukkede.”
Finn Svendsen, Per Nielsen og Svenn Grønkjær har benyttet sig af den nye FKA-regulering, der giver mulighed for at lægge fiskerettigheder sammen, ifølge Thisted Dagblad. De har opkøbt 10 fiskefartøjer, og derfor kan ”Kingfisher” både fiske i Nordsøen, Østersøen, Skagerrak og norsk farvand.
”På grund af kvotepolitik og fredning har det betydet meget for os at have mulighed for at fiske flere steder. Vi kender ikke fremtiden, og derfor vil vi være klar til at kunne tage et andet sted hen og fiske,” siger Finn Svendsen til FiskerForum.
Det nye fartøj er primært lavet til at fiske konsumfisk, rejer og hummer. Der er mulighed for at bruge nye forarbejdsningsmetoder, fx at skære fileter, fordi der er et adskilt produktionsdæk. ”Kingfisher” vil også få både køle- og fryselast og kapacitet til søpakning.
Planen er, at fartøjet skal have fem mænd afsted ad gangen.
”Vi regner med at have to besætninger. Vi beholder så vidt muligt de folk, vi har i forvejen og uddanner dem”, forklarer Finn Svendsen.