Det er nu primært ét dansk skibsværft, der dominerer den pelagiske fiskerflåde i Storbritannien. Tidligere lod britiske fiskeselskaber, især dem med større fiskefartøjer, deres skibe blive bygget på norske værfter. Men ønsket om at tjene mere på skibe til olie- og gasindustrien satte en stopper for denne praksis.
Det skriver det norske Fiskerimagasinet, der har set på, hvor de 30 største fiskefartøjer i den britiske flåde er bygget.
Èn af tre er bygget på Karstensens Skibsværft
Blandt de tredive største skibe er otte bygget på fem forskellige norske værfter. Der er bygget elleve fartøjer på danske værfter, eller helt korrekt på kun ét dansk værft. Larsnes Mek Verksted og Westcon byggede to af de tredive største fiskefartøjer i den britiske pelagiske flåde.
Se listen over de 30 største britiske fiskefartøjer herunder:
For det danske Karstensens Skibsværft er det intet mindre end en formidabel succes, at mere end hvert tredje af de største britiske skibe er bygget af værftet i Skagen. Kun ét af skibene bygget på Karstensen Værft er bygget før 2010. De fleste er betydeligt nyere. I alt otte fiskefartøjer, alle med en længde på over 69,95 meter, er leveret af det danske værft de seneste fem år.
11 ud af 23 fartøjer i den pelagiske flåde
23 af fiskefartøjerne er pelagiske fartøjer, der leverer fangsten til landbaserede anlæg. De øvrige syv omfatter fire hollandsk-kontrollerede fartøjer, nogle gange kaldet »kvotespringere«. Den største af disse er »Frank Bonefas«, med en maksimal længde på 119,65 meter, langt det største fartøj i den britiske flåde.
Når man ser bort fra fabrikstrawlere og udenlandsk kontrollerede fartøjer, viser det, at Karstensens Værft har bygget halvdelen af de 23 største skibe i den britiske pelagiske flåde. Det vil sige fartøjer, der alle har en maksimal længde på over 51 meter.
Læs hele artiklen på FiskeriMagasinet.no her (norsk).