Det er norske Remøy Management og det norske værft Fitjar Mekaniske Verft samt Optimar, der nu går sammen om at udvikle en 28 meter lang proces- og slagte-båd til udblødt fisk, med et design og en teknologi, som gør det mulig at hente og slagte 60 tons fisk i timen.
Den norske proces-båd forventes klar til drift til efteråret 2021, skriver Optimar.no på deres hjemmeside.
Det er rederiet i Fosnavåg, Remøy Management, som har bestilt fabriks-båden, der får navnet »Volt Harvest I«. Den skal bygges ved Fitjar Mekaniske Verksted, fremgår det af pressemeddelelsen udsendt søndag eftermiddag. Optimar udstyrer fartøjet med en dobbelt »stun & bleed-linje«, samt et system til arts-vurdering og Optimar Commander´s digitale platform.
Alt udstyr ombord på proces- og slagte-båden leveres af norske leverandører og samarbejdsparterne omkring projektet, hvilket har åbnet et nært og meget tæt udviklingsarbejde hele vejen rundt og som nu danner grundlag for et fremtidigt samarbejde, fortæller Even Remøy i Remøy Management. »Det er glædeligt at man i partnerskabet, har kunnet bygge en næsten udelukkende norsk båd med norske leverandører, som har den fordel at der ikke er langt til servicen og en lokal kontaktperson, hvis der skulle blive hjælp behov.«
Bæredygtige løsninger
I udviklingen af den nye proces-båd til Remøy, har der været særlig fokus på design og en teknologi, som vil kunne bidrage til at løse nogle af de udfordringer og problemer som opdræts-branchen står overfor, med tanke på noget som fiskevelfærd og kvalitet samt biologisk sikkerhed.
»Bæredygtighed samt fiskevelfærd, er helt essentiel og væsentlige i den branche vi befinder os i. Vi efterspørger hele tiden løsninger, hvor fisken behandles skånsomt og nænsomt, med et reduceret svind og en sikkerhed for kvaliteten på slutproduktet. Vi mener at en proces-båd som denne, er den helt rigtige måde at flytte og slagte fisk fra havdam-brugene på, set som et vigtigt supplement til de nuværende brøndbåde,« understreger Even Remøy som CEO i Remøy Management, der samtidig forklarer, at proces-båden sikre en fuldstændig lukket transport og at man derfor eliminerer smitterisikoen.
Det er meningen at »Volt Harvest 1« skal operere ud fra Vestlandet til midt-Norge.