I forhold til hvad vi ellers ser omkring i havnene, så er HG 38 »Famous Grouse« et helt anderledes nyt og banebrydende fartøj i fiskeriet.
Bådtypen findes allerede som Crew-både ved offshore vind firmaer, hvor de dagligt transporterer materiel og mandskab til og fra havmøllerne til søs.
Ifølge værftet Audacious Marine Ltd., der ligger i Ramsgate i Kent på den sydøstligste del af England, skulle der være masser af topmoderne elektronik og teknologi ombord på dette specialdesignet fiske-fartøj. En fartøjstype, som både skipper Lars Hejlesen (52 år) og Sebastian Duncan (17 år) har været på jagt efter, til et MAF-fiskeri efter konsum i Skagerrak med garn. Men primært til et tejne-fiskeri efter taskekrabbe og sort hummer samt et pilke-fiskeri efter makrel i samme område.
For godt et år siden fandt den nordjyske skipper endelig det han søgte ved det lille engelske værft i det sydøstlige Kent, hvor Audacious Marine Ltd. netop tilbyder Cougar Cat – Catemaran både i den størrelse som skipperen fra Hirtshals efterlyste. En båd der har en rolig gang i søen, men som også hurtigt kan flytte sig, når lejligheden byder sig, med en tophastighed på 23 knob. Men fartøjet vil nok nærmere ligge jævnt og støt omkring de 14 til 18 knob til fiskeriet, forklarer skipper til FiskerForum.dk. Et andet og ekstra plus ved valget af en Cougar Cat Catamaran, har været prisen, der ligger omkring 25 – 30 procent under et konventionelt fartøj i samme størrelse. Dertil skal lægges en ikke helt uvæsentlig kursgevinst, efter et fald i pund-kursen, fra skibet blev ordret og kontraktret for 14 måneder siden og til levering her i sidste uge.
Til FiskerForum.dk fortæller Lars Hejlesen, at fiskefartøjet udover at have dobbeltskrog også efter Hejlesen’s ønske i England har fået installeret dobbelt Iveco motorer ombord, dobbelt og større hydraulikpakke og tejnespil fra Engelske Solent Engi samt dobbelt elektronikpakke fra Furuno med TZ TimeZero fra MaxSea og danske Netop garnhaler og klaremaskiner m.m. Alt med ekstra sikring og dobbelt af det hele, så driften af båden ikke udelukkende afhænger af enkelte komponenter, men kan klare sig uanset driftuheld og -stop.
Båden, der har en god komfort, med besætningens sikkerhed i højsædet og gode ergonomiske arbejdsforhold, er også udstyret med både toilet og badefaciliteter. Ligeledes er der satset på ekstra forsyningssikkerhed mht brændstoftank på 1400 liter samt 250 liter hydraulik anlæg og 100 liter ferskvandstank og 50 liter sloptank.
Catamaranen, der vejer 10 tons, er 10 meter lang samt 4,5 meter bred, vil primært været beskæftiget i fiskeriet med tejner, pilke og garn. Et fiskeri som Hirtshals fiskeren har grebet, da muligheden for dette anderledes ikke kvoteregulerede (tejne) fiskeri viste sig, inklusive muligheden for fiskeri med en hurtiggående Cat Båd, bliver dette nu det primære fiskeri, efter afviklingen af flyshooteren / trawleren. Fiskeriet er for både Hejlesen og Duncan spændende og helt nyt, så indtil skibet er gennemgået af lokale håndværkere, mht. lydisolering og andet, så skibet kan blive endeligt godkendt og få sit nationalitetsbevis m.m., så arbejder begge nordjyske fiskere målrettet på at rigge fartøjet klar til de tre fiskerier, så kurs og fart til fiskeriet, kan sættes engang til februar 2020.
Åben Skib i Hirtshals
Er man interesseret, så holder begge fiskere Lars Hejlesen og Sebastian Duncan Åbent Skib torsdag den 19. december 2019 mellem klokken 14.00 til 17.00 på Hirtshals Havn.
Kig ind og ønsk de to partsredere tillykke og god vind fremover, hvilket vi også ønsker herfra FiskerForum.dk til begge fiskere.