Det seneste i rækken af fiskefartøjer, designet og tegnet af Damen Shipyards Group, er netop færdigbygget og apteret ved Damen Maaskant Shipyards i Stellenda. Fartøjet er nu overdraget til det hollandske fiskeselskab Van der Zwan.
»Spes Nova« UK-205 blev døbt af Nanou Beekman, direktør for fiskeriet fra det hollandske ministerium for landbrug, natur og fødevare. Nybygningen er en innovativ fly-shooter / twinriggede fartøj, der er en del af et nyudviklet koncept af fiskerfartøjer og baseret på Vripack Naval Architects-design, der sætter nye pejlemærker for hele branchen. Det originale koncept er blevet til i samarbejde mellem Vripack Naval Architects, Ekofish Group og et datterselskab af Van der Zwan – og Maaskant. Denne gruppe af tværfaglige eksperter på design og fiskeri, har været en helt unik tilgang til frembringelsen af »Spes Nova«, der er blevet et helt igennem ukonventionelt og fremtidssikkert fartøj.
Det hollandske værft Damen Maaskant Shipyards i Stellendam blev i sin tid valgt til at tegne og bygge to fartøjer, med det første til levering i 2019 og det andet i begyndelsen af 2020.
Det hollandske værft, blev valgt takket være deres ry i branchen for skibsbygning af meget høj kvalitet og finish, så projektet har hele tiden været i de bedste hænder.
De to nye skibe forventes at sætte nye standarder i Van der Zwan-flåden, takket være deres innovative design. UK-205-serien har et helt nyt skrogdesign, som i stedet for at ramme ned i bølgerne ved høj sø nærmest deler bølgerne, hvilket giver fartøjet i noget blødere og klart bedre sejlads, selv i hårdt vejr, forklarer projektleder John van der Maas fra værftet Damen Maaskant Shipyards i Stellendam.
Med hensyn til hovedmotoren og fremdriften i fiskerfartøjerne i UK-205-klassen, kan man vælge frit mellem en dieselelektrisk eller konventionel dieselmotorløsning, alt afhængigt af kundens behov og ønsker.
Batteripakken ombord tillader stille, emissionsfri sejlads nær byer og tæt befolkede områder og introducerer samtidig også en høj grad af energieffektivitet, fortæller Gerard Zwijnenburg og kommenterede samtidig på logikken bag Van der Zwans valg af en dieselelektrisk hybridsystem med en batteripakke.
Tanke for fremtiden
Muligheden for en balancerede og en optimering af energiforbruget, suppleres med en energi-genvindingskilde i form af en 700-volt DC enhed tilsluttet batteripakken. Idet fartøjets winches skyder linerne, udnytter E-motorerne bremsenergien og konverterer det til batterikraft, en metode der meget ligner den man bruger i nutidens hybridbiler. Sammen med skibets evne til at sejle på to eller tre motorer takket være det indbyggede redundans, vil disse energioptimerende foranstaltninger hjælpe Van der Zwan med at reducere og holde driftsomkostninger nede, uden at gå på kompromis med ydeevnen.
»Spes Nova«,der således er det første Damen Maaskant-skib, der er leveret til Van der Zwan, fik foretaget sin klassificeringsprøve ultimo oktober, efterfulgt af et prøvefiskeri i Nordsøen i selv samme måned, før de atter vendte tilbage til værftet i Stellendam, til den endelige klargøring inden navngivningen i den hollandske havneby Scheveningen .