Sent onsdag aften, fik Hvide Sande Farvandsvæsen et uventet opkald fra KGM (Kattegats Marinedistrikt) som hører under Søværnets Operative Kommando.
Opkaldet skyldtes, at rejetrawleren RI 323 Kirsten Marie sejlede rundt ude ved indsejlingen til Hvide Sande Havn med en mine i trawlen. RI 323 Kirsten Maries besætning var meget interesseret i at overlevere minen til SOK’s fagkyndige hænder.
Farvandsvæsenet i Hvide Sande assisterede to minører fra SOK i det lille redningsfartøj LRB og senere med firehjulstrækkeren VW Touareg.
”I disse situationer plejer vi normalt, at kunne smide en løkke omkring minen, hvorefter den kan trækkes fri, men det var ikke tilfældet her,” siger stationsleder Lorentz Christian Larsen, som var med til at skære løftet af trawlen på rejebåden, for at kunne slæbe minen ned til Nymindegab militærområde.
Minen blev slæbt til Nymindegab om natten, efterfølgende lænket fast til en tydelig bøje, og skulle efter planen springes tidligt torsdag morgen ved samme destination. Men efter to mislykkede sprængninger i vandet, kunne minørerne konstatere at minen skulle trækkes på land, og tungere sprængstof måtte anvendes. Og tredje gang var lykkens gang, så torsdag morgen lød et ordentlig brag på vestkysten ved Nymindegab, som kunne høres på flere kilometers afstand.
”Det er altid dejligt når sådan en operation er veloverstået,” afslutter Stationsleder Lorentz Christian Laursen telefonsamtalen efter aktionen som varede over 12 timer.
KGM’s hjemmeside beretter om ca. 40 lignende operationer hvert år.