Under projekteringen af nybygningerne ”Canopus” og ”Carpe-Diem” har der været et tæt samarbejde mellem rederi, Hundested Propeller og Karstensens Skibsværft med henblik på at designe så energi-effektivt et fremdrivningsanlæg som muligt. Dette har resulteret i en meget stor, 3-bladet propeller og en nedgearing af hovedmotorens 1800 rpm til 168 rpm på propelleren. Endvidere opererer propelleren i en rordyse, som erfaringsmæssigt også bidrager til øget trækkraft.
Det var derfor med stor glæde og stolthed at redere, propeller-leverandør og værft, tirsdag (7/7) aften kunne konstatere at teorierne holdt vand. De teoretiske beregninger fra Hundested Propeller viste et pæletræk på godt 21 kg / HK. Den praktiske trækprøve med ”Carpe-Diem” viste imidlertid, at det maksimale træk ligger helt oppe på 21,9 kg / HK ! Såvidt vides er dette rekord i Danmark, og der findes givetvis heller ikke mange udenlandske fiskefartøjer med tilsvarende træk.
Sidste år leverede Karstensens Skibsværft 2 fartøjer til Skotland, hvor fremdrivningsanlægget også var designet i samarbejde med Hundested Propeller. Her opnåedes en trækkraft på 20,2 kg / HK. Traditionelle anlæg ligger typisk på 15-16 kg / HK. Således lå den tidligere ”Carpe-Diem” på 14,7 kg / HK. Omregnet brugte hovedmotoren på dette fartøj 86 l/h på at trække 7,0 t. Målingerne på det nye skib viste et forbrug på 54 l/h ved 7,0 t træk – dette svarer til en reduktion i brændstofforbruget på 37% ! Den tidligere ”Canopus” var væsentlig mere optimeret, og trak 18,5 kg / HK. Her vil der være tale om en øgning i effektiviteten på 18%.