Tersan Shipyard i Yalova i tyrkiet søsatte forleden nybygningen type NB-1118, designet og tegnet af norske Marinteknikk til det norske rederi, Ervik Havfiske.
De navngav skibet »Froyanes«, som således bliver det 8. skib i rækken af nybygninger, som Tersan og det norske rederi har skrevet kontrakt på sammen.
»Froyanes« bliver den første af sin slags, der kombinerer krabbefangt og rejetrawl. Fartøjet er bygget med en kæmpe moonpool, hvori krabbetejnene skal trækkes op via et helt nyt træksystem.
Fiskerfartøjet er designet og bygget til at gøre driften langt mere effektiv og samtidig sikre, at arbejdsforholdene og arbejdsmiljøet er optimalt for fiskerne ombord.
Skibet har en længde på 70 meter og en bredde på 17 meter. Der vil være plads til en besætning ombord på 35 personer. »Froyanes« vil indgå i flåden i Ervik Havfiske, der operere i det norske Hav og i Barentshavet, efter rejer og snekrabber. Skibet er derfor bygget i overensstemmelse med de høje sikkerhedskrav der stilles i isklassereglerne.
Dette er det 8. skib, som Tersan Shipyard bygger for Ervik Havfiske, hvilket udtrykker det stærke partnerskab, der hersker mellem de to selskaber. Det første fartøj, som også blev døbt »Froyanes«, blev leveret tilbage i 2011. I de seneste 12 år har Tersan Shipyard leveret yderligere 6 fartøjer, som med succes fisker for det norske fiskeselskab, Ervik Havfiske.
Mens den nuværende Tersan-byggede flåde af Ervik Havfiske-fartøjer fisker med succes i Anktarktis og i norsk farvand, er nye »Froyanes« ligeledes tegnet og designet til samme fiskeri og det forventes at skibet vil slutte sig til den øvrige flåde, inden udgangen af 2023.
Holdingselskabet er moderselskab for Ervik Havfiske Gruppa. Tilsammen udgør rederiet Norges største linebåds-selskab, der i dag driver 15 autoline-fartøjer. I alt er der over 30 virksomheder og 360 medarbejdere tilknyttet koncernen. Holding-selskabet er hovedejer og koordinerer alle forretningerne og har det overordnede ansvar for selskabets driftsselskab og driftsenheder.
Tersan er et af Tyrkiets største nybygnings-skibsværfter. De beskæftiger omkring 5.000 mennesker fordelt på to skibsværfter, ét i Istanbul og ét andet i Yalova. Værftet har specialiseret sig i at bygge teknologisk avancerede offshore-, fiskeri- og andre typer fartøjer til internationale kunder, hovedsageligt fra Nordeuropa. Tersan værft er en diversificeret skibsbygger, som har opnået betydelig erfaring med at bygge LNG og batteridrevne skibe foruden antallet af værdiskabende niche nybyggede skibe, varierende i størrelse og anvendelse.