En flot og meget harmonisk trawler, har ligget siden midten af september, ved Stålkajen i Skagen og ventet på de aller sidste klargøringer, så kurs og fart kunne sættes til prøvefiskeriet i Skagerak.
Om bord på den ombyggede og nu næsten nye »Martine«, har fisker Martin Jørgensen (30 år og fra Holstebro), der siden 20. august 2015 har været skipper på trawleren »Vestfart«, (solgt til et rederi i Hvide Sande), sat sig til rette som skipper om bord på »Martine«, med ønsket om fremadrettet, engang at sætte foden på eget dæk, af den store kombinerede trawler og flyshooter på 35,5 meters længde og 8,5 meter i bredden.
Den midtjyske skipper fortæller til FiskerForum.dk, at fiskeriet bliver ændret en smule med den nye båd, i forhold til den gamle, der ifølge skipper i første omgang overvejende vil omhandle trawlfiskeri efter sæsonens arter af torsk, mørk sej, kuller, havtaske m.fl.
Seriøse overvejelser omkring generationsskifteordningen
Det er rederiet Nordstrand der med nye »Martine« i søen, nu har ser lyset efter politikerne er kommet til fornuft og nu endelig har løsnet op for generationsskifte-snakken. Først med en løsning i rejefiskeriet, hvor man fiskepolitisk seriøst overvejer en løsning efter den såkaldte 15/20-model. Nu mangler man blot efter rederiets mening, at tage hul på snakken om generationsskiftet i det øvrige fiskeri. Enten det bliver med en ordning under en eller anden form for fiskeribank / ungdomsbank eller en dissideret generationsfiskeribank. Ting der endnu ikke er helt afklaret. Men en finansieringsordning skal der findes. en ordning som sikre de unge de helt rigtige og mest gunstige lånemuligheder samt lånevilkår der findes på markedet, så fiskeriet også i fremtiden kan have en fornuftig chance for at overleve.
Rederiet har solgt den gamle »Martine« til Holland
Den gamle båd har fisket helt fantastisk igennem alle årene, fortæller rederiet til FiskerForum, men den var overvejende og fortrinsvis egnet til det kystnære fiskeri. Med nye »Martine« bliver der plads til længere ture samt flere dage på havet og med en last til op mod 2400 kasser i lasten, bliver fiskeriet fremover langt mere fleksibelt, økonomisk og betydeligt mere bæredygtigt end tidligere. Lasten lå dengang på kun 22 / 24 tons og krævede derfor hyppigere rejser og flere landinger.
Karstensens Skibsværft A/S og en række underleverandører har forlænget båden og lavet nyt agterskib, for at gøre plads til ny propel på 3,4 meter samt isat en helt ny ABC hovedmotor og monteret helt nyt hydraulisk anlæg. Endvidere er der sat nyt køleanlæg op samt arrangeret ny ismaskine. Al elektronik om bord er opdateret og fremstår derfor med det sidste nye og topmoderne på markedet. Der er gjort plads til ny beboelse med en-mands-kahytter samt en komfortabel og velindrettet tv-stue. Ny messe og kabys, som fuldstændigt fremtræder helt som nyt efter ombygningen. En ombygning der specielt har modsvaret besætningens ønsker om komfortable forhold om bord og samtidig gjort arbejdspladsen langt mere attraktiv og eftertragtet.
Sikkerhedsforholdene om bord har også haft en førsteprioritet, understreger skipper Martin Jørgensen til FiskerForum.dk. Han fortæller veloplagt videre, at båden desuden er sandblæst i bund og efterfølgende metalliseret over alt, både ude og inde af Top Coat i skagen, der netop har specialiseret sig i denne slags opgaver. Udover hovedmotoren, har Kynde & Toft i Thyborøn leveret ny hydraulik-system samt fire nye nettromler og wirespil.
Her på det sidste har »Martine« ligget ved kaj i Skagen og her efter to ugers hårdt monterings-arbejde, med antenner, elektronik samt rør mm. har der været afsluttende prøvning og opstart af hovedmotor samt test af den hydrauliske kølelast, der afslutningsvis nu er endt med prøvefiskeriet i Kattegat.
Prøvefiskeriet
Båden er efter rederiets oplysninger, udstyret med både anlæg for trawl og flyshooting. I modsætning til gamle »Martine«, som enten fiskede med trawl eller med vod, har nye »Martine« nu begge muligheder. Her kan man nu bruge vod om dagen og trawle om natten, hvilket giver bedre mulighed for at tage et større hensyn til årstiderne og fiskeriets forskellighed.
Den unge skipper Martin Jørgensen er glad for at komme afsted på det første prøvefiskeri med nye »Martine«. Nu da hans tidligere arbejdsplads »Vestfart« er solgt, savner den unge skipper igen at få vand for stævnen.
Skipperen har fået næsten hele besætningen med over, så de i dag tæller ni mand, der skifter ved to ture ude og derefter sidder et par ture over på land. Der er en fem mands besætningen med på hver tur og som Martin udtrykker det, glæder han sig til et betydeligt mere effektivt og rentabelt fiskeri med bedre kvalitet på fisken, men også skibets omstillingsparathed, i form af redskaber og trawl, får rosende ord med på vejen.
Førhen skulle ødelagte trawl bødes på dækket under trænge forhold, inden de kunne sættes ud igen. Med nye »Martine« sættes nye erstatningsgrejer med det samme og arbejdsforholdene til reparation m.v. er ligeledes blevet forbedret og er i dag helt optimale, fortæller skipperen videre.
Han roser samtidig skibets manøvredygtighed og rolige bevægelser i søen, noget som alle fiskere ved hvad betyder for helbreddet samt for antallet af tidlige slidskader med mere.
»Vi har fået et skib, bygget til mandskabet, med moderne bekvemmeligheder, supereffektivt og med et kølesystem der fremover vil give os toppriser på fisken der landes. Til alles bedste – også besætningens,« kommer det til slut smilende fra Martin Jørgensen, der nu har sat fart på »Martine« der med skumsprøjt har lagt fra land i Skagen.