Nu stævner S 45 Sønderstrand nordover
Snart stævner Rederiet Gitte Hennings nyeste fartøj fra kajen og sejler på fiskeri med en tre mand stor besætning. De sidste småjusteringer og ændringer er sikkert på plads, så nu er det kun fiskeriet der fylder og gælder.
Fartøjet S45 Sønderstrand, er et glasfiber fartøj på ikke mindre end 16,35 meter fra Bredgaards Baadeværft i Sakskøbing. Et gennemført fartøj, bygget efter de nyeste principper, og på spørgsmålet til reder Henning Kjeldsen om hvorfor man nu vælge glasfiber, når den øvrige flåde består af stålfartøjer – kommer svaret prompte. »Det har været tanken sammen med værftet at forsøge at skabe et rummeligt, velindrettet og godt udnyttet fartøj, som dels skal være billigt i drift, effektivt, og ikke mindst så vedligeholdelsesfrit som overhovedet muligt, så skibet er udført i glasfiber og rustfrit stål, og jeg syntes missionen er lykkedes«, kommer det smilende fra Henning Kjeldsen.
For ganske få uger siden blev Henning Kjeldsen og den unge Mads Nielsen enige om en plads på Sønderstrand. Mads Nielsen er trods sin unge alder, ikke helt uvant med fiskerjobbet.
Mads er trediegenerations-fisker, både hans far og farfar har begge været skippere med foden på eget dæk, og Mads har efter at have afsluttet Skipperskolen for et halvt år siden også prøvet at være skipper på sin fars både. Så da Henning Kjeldsen stod og manglede en skipper på rederiets nyeste båd, var Mads ikke sen til at gribe denne chance og takke ja, for at få lov at sejle med et helt nyt fartøj som dette.
Henning Kjeldsen udtrykker stor tilfreds med rederiets nye unge mand, og siger videre til FiskerForum.dk, at det er unge fyre som Mads med krummer i, dansk fiskeri har brug for – nogen der er villige til at tage ansvar og som vil frem i livet. Dem vil vi meget gerne hjælpe, men det kræver til gengæld også, at vi i fiskeriet ikke »spiser« de unge af med gamle både og utidsvarende udstyr, men hjælper dem ind i fiskeriet med nye både og rigget rigtigt op, så de kan konkurrere på lige fod og få chancen for at overleve.
Mads Nielsen, er heller ikke helt ukendt med fiskeriet, som S45 Sønderstrand skal drive, »det minder meget om fiskeriet, som vi drev på min fars kutter« fortæller Mads , »det betyder også at jeg har lidt mere ro på den del af det – da det er spændende med så stor en mundfuld, som det er at få et helt nyt fartøj at sejle med«.
Fiskeriet kommer til at foregå i Skagerrak med Skagen som basishavn, der skal hovedsageligt fiskes efter rødspætter og anden fladfisk i sommerhalvåret, og i vinterhalvåret skal det fiskes efter hummer. Skibet er rigget optimalt til disse fiskerier.
På dækket af det ny fartøj står en helt ny rensemaskine af type Flatfish, leveret og monteret af 3XJ i Thyborøn. »Denne rensemaskine venter vi en helt del af,« fortæller Henning Kjeldsen, »den skal være med til at lette det daglige arbejde for besætningen«. Dækket er yderligere udrustet med rense og skyllekar, og et helt nyt vægtsystem der sortere fiskene, hvorpå de føres i lasten i de korrekte størrelser, hvor de pakkes og ises i kasser.
Lasten er indrettet med køl, tilpasset 8 kasser i bredden og 8 i højden, hvor der i siderne og i dørken er konstrueret et system med skinner til at styre kasserne, på en nem og simpel måde, som Henning Kjeldsen forklarer det, kan besætningen nu bruge mere tid på at optimere kvaliteten på fiskene, istedet for at spilde tiden på at bakse rundt med fiskene. Vi kan nu lande dagfangede, og søpakkede fisk af utrolig høj kvalitet med de optimerede fiskehåndterings indretninger, med faldende landingsomkostninger, som i den sidste ende skal udmønte sig i en større afregning.
Hele apteringen er udført i lyse indbydende materialer, som er rigtig gode for den 3 mands store besætning. Sidder man i messen, hvor der er installeret store panorama vinduer, både mod søen og arbejdsdækket, har man rigtig godt udsyn over det meste. Der er indrettet med 3 kahytter med 2 mand i hver, dejlige rummelige kabyser, og stor opholds- og spiseplads til besætningen. Styrehuset er ligeledes indrette i lyse venlige farver, med gode forhold til skipper, hvor man fra skipperstolen har adgang til at betjene det meste af det topmoderne og nyinstallerede elektronik.