info@fiskerforum.dk +45 60 22 09 46
Facebook Instagram Youtube Twitter Envelope
  • English
Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English

Nybygning RS30 Mette Amalie fra Karstensens Skibsværft

  • oktober 9, 2002
  • Ebbe
  • Dato: 09/10/2002
  • kl. 09:48
  • Kilde: FiskerForum
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft
  • Land: Danmark

Nybygning 387 fra Karstensens Skibsværft A/S i Skagen, blev overleveret til skipper/reder Henning Hougaard Jensen, Grenå den 1 August 2002. Fartøjet erstatter Henning Hougaard Jensens tidligere fartøjer, “Mette Jensen”, som er taget ud af fiskeri, samt “Tinghøj”. Sidstnævnte har for øvrigt haft HHJ’s søn Thomas Hougaard Jensen som skipper gennem de sidste 7 år. Thomas vil i fremtiden også være ombord på “Mette Amalie

Den tidligere “Mette Jensen” var bygget i 1983 i Grenå, og var på daværende tidspunkt et lige så innovativt fartøj som den nye “Mette Amalie” er.
“Mette Amalie” er primært designet for Skagerrak og Nordsø-fiskeri med 2- (eller flere-) trawl. Henning og Thomas Hougaard Jensen vil skiftes som skipper. Besætningen består af 4 mand med 3 på havet ad gangen.

Hoveddimensioner

Længde oa.
20,50 meter
Længde pp.
17,50 meter
Bredde mld
7,00 meter
Dybgang
3,30 meter
Dybde shelterdæk
5,55 meter
Tonnage

Kapaciteter mm.

Brændolie
~ 20.300 L
Ferskvand
~ 8.500 L
Lastrum
78 cum.
Tonnage
145,1 GT

Leverandører

Hovedentreprise
Elektronik
Fremdrivning
Trawl blokke

Teknisk udstyr

Fremdrivning:
Hovedmotor: Cummins KTA19-M3, 525 HK/386 kW ved 1800 rpm
Hjælpemotor: Cummins 6BT5,9-D(M) (2 stk)
Reduktions gear: Mekanord 400 HS Reduktion 5,89:1
Styremaskine: Rolls Royce Tenfjord SR 562 – 40 kNm
Propeller: Hundested VP10 4-bladet, ø1900 mm
Bovpropeller: Hundested FT 3, 90 HK/66 kW

Dæksudrustning:
Hydrauliske spil:
3 x Trawlspil 1200 m x ø16 mm – 10,0 t
1 x Galge med vogne for blokke
Gjerrild Maskinfabrik, Villum Gregersen:
3 x Split nettromle 2 x 6,0 t
1 x Takkelspil 6,0 t
Hydraulik system:
3 x hydraulik pumper, Sauer 90L.100 for PTO-drift.
1 x Elektrisk pumpestation for drift af galge og takkelluge.
Kran:
TMP 500K, 0,5 t spil
Trawl blokke:
KT 300 fra Brdr. Markussen, Blue Line.
Anker og kæde:
Leveret af Reder

Brændolie/Hydraulikolie filter:
CJC

Box-køler:
Bloksma

Pumper: Brand-, spul- og lænsepumper:
Desmi S70-50-175

Hydraulik KV pumpe:
Grundfos CRN-4

Lastrums KV pumpe:
Grundfos CRN-4

Lænseejektorer:
Ellehammer

Dykpumper:
1 stk Flygt 3085 FS
2 stk Flygt 3102 FS

FV-hydrofor:
Azcue Bombas BM 2745

Vandvarmer:
Thermix 20

Toilet pumpe:
Hidrostal A2QE2

Lastrum og fiskebehandling:
Lastrums køling:
Nordkøl med Bitzer kompressorer
Transportører på dæk:
4 stk elektrisk drevne, leveret af: Carnitech.
Vægt: Scanvægt, 50 kg.

Redningsudstyr og brandbekæmpelse:
Redningsflåder:
2 x RFD, 6 personers.
Overlevelsesdragter
Redningsveste
Arbejdsveste
Redningskranse
CO²-anlæg:
Semco Maritime
Brandmelder-anlæg:
Scana Servoteknik

Aptering mm:
Aptering:
Henning Frøkjær A/S, Esbjerg.
Møbler i aptering:
Henning Frøkjær A/S, Esbjerg.
Skodder:
Inexa TNF-paneler
Lydisolering:
Sika Cufadan
Styrehus-stol:
Nor-Sap 1500.
Apteringsdøre:
Alva door
Ventilationsanlæg:
Semco Maritime
Vinduer:
Van Wingerden
Vinduesvisker:
Wynn
Malingsleverandør:
Sigma

Elektrisk:
Komplet installation:
Hanstholm Elektronik A/S
Navigationslys:
Den Haan
Nav lys panel:
Tranberg
Søgeprojektør:
Norselight
Tank niveau alarmer:
Mobrey
Hovedtavle:
Cubic
HVM fjernmanøvre:
Sea Mech A/S, elektrisk
Intercom (indendørs):
Phonetech
Intercom (udendørs):
Raytheon Ray-430

Elektronik:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation)
leveret og installeret af Hanstholm Elektronik A/S.
Radar:1 x Furuno 1510 Mk III
1 x Furuno 1862
Satellit-kompas:
1 x Furuno SC-60
Autopilot:
1 x Navitron 912G
Plotter 1 og 2:
2 x MaxSea, PC-plotter med 3-D facilitet
Trawl monitor:
1 x Simrad ITI
Sonar:
1 x Furuno CH-250
Ekkolod:
1 x Furuno FCV-1200
GPS:
1 x Furuno GP-36
VHF’er:
1 x Sailor RT4800 (DSC)
1 x Kenwood
VHF bærbar:
1 x VHF-R2
SSB-radiotelefon:
1 x Furuno FS-1562/15
MF DSC modtager:
1 x Furuno DSC-6
Navtex modtager:
Furuno NX-500

Detailbeskrivelse
Skroget er bygget med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk. Skrog med skanseklædning og trawl-/takkelgalge i stål. Styrehus med ruf samt signalmast er udført i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, spejl og udfaldende bov med markant bulb under vandlinie. Agterskibet udført med knæklinie/bulbstævn og skeg.

Under hoveddækket er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak til ferskvand, rum for bovpropeller, brændolie højtank, lastrums sektion, maskinrum med vingetanke og hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i rordyse, samt agterpeak med brænd-, smøre- og hydraulikolietanke.

På hoveddæk er fartøjet indrettet med følgende rum: Forepeak/stores, apteringssektion, fangstbehandlingsdæk, helt agter modtagertank CL og stores SB og BB med casing og nedgang til maskinrum SB.

Aptering er indrettet med entre, toilet/bad, messe/kabys, 2 2 mands- og 1 skipper lukafer samt gang og trappe.
Ved at placere apteringen længst muligt væk fra fremdrivningsanlægget er det lykkedes at lave en særdeles støjsvag aptering, der rigeligt opfylder, ikke alene Søfartsstyrelsens krav, men også anbefalingerne. Udover selve placeringen er der samtidig lavet en lang række tiltag mht støjisolering, der også er medvirkende til det flotte resultat.

Fangstbehandlingsdæk er designet af reder/værft, med bånd for løft af fangst ud af modtagertank, rense-/sortererbånd med sorterer-/vaskebinger, affaldsbånd samt transportør for fisk til lastrum. Under dæk, i lastrummet, er der indrettet faciliteter for vejning og søpakning af fangsten. Både lastrum og fangtsbehandlingsområde på hoveddæk er isoleret og garneret med Warkaus plader af hensyn til rengøringsvenligheden.

Styrehus med 360° udsyn og høje vinduer i agterkant er placeret på ruf foran midtskibs, hvilket giver plads for et stort trawldæk agter: 1 reserve nettromler umiddelbart agten for styrehus, 3 split trawl spil SB hhv BB samt helt agter 2 dobbelte nettromler, ophængt i overlæggere. Helt agter trawlgalge med hydraulisk transport af blokke.

Takkelluge mellem førnævnte tromler, således alt arbejde kommer til at foregå over hækken.

TidligereForrige nyhedNybygning L155 Teide af Oddesund fra Vestværftet
Næste nyhedNybygning L158 – Heidi BachNæste
Digital landingserklæring - SquidInk

Nyt digitalt værktøj skal gøre fiskernes hverdag lettere

Det internationale havforskningsråd (ICES) får nu hård kritik for sin anbefaling om nul-fangst af torsk i 2026. Hos Scottish White Fish Producers Association (SWFPA) kalder man forslaget »vanvittigt« og advarer om, at det kan knække og slette den skotske flåde »med et pennestrøg.« arkivfoto

»Vanvittigt forslag«: Skotsk fiskeri i frontalangreb på ICES

arkivfoto af DanFish 2023

DanFish 2025 udvider det maritime fokus med ny konference

Torsk - foto: FiskerForum.dk

ICES-Rådgivning for torsk i Nordsøen og Skagerrak offentliggjort

ANNONCER

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept