Det er, som FiskerForum.dk skrev i februar måned 2019, da nyheden om ordren på en ny Vestværft-designet Flyshooter / trawler var blevet bestilt og ordret af den unge Thyborøn-fisker Martin Kynde, et helt naturligt næste skridt i udviklingen af fiskeriet.
En nybygning der er designet til dagens bæredygtige og meget konkurrencepræget fiskeri, hvor gammelt erstattes af nyt, træ erstattes med stål og snurrevod byttes ud med en topmoderne og super effektiv flyshooting og twin-rigget trawl.
Det skridt er nu taget fuldt ud af den unge Thyborøn fisker (årets Fisker 2020) Martin Kynde, der nu her i november måned 2020, knapt to år efter nybygningen L 232 »Tove Kynde« blev bestilt, nu fisker på livet løs.
Efter manges mening, et modigt træk i en tid, hvor Brexit truer og en svingende kvotepolitik gør livet for en fisker både surt, udfordrende og svært. Et liv fulgt af EU restriktioner, der som en bovbølge af bureaukratisk nationale og internationale regler samt love og forordninger, følger skibet og skipper overalt. Et åg, som mange mener kan være svært at bære.
Der skal dog mere til at slå en vestjysk skipper ud af kurs og med sine kun 26 år, en opvækst i Lemvig tæt på fjord og hav, har det givet Martin Kynde den fornødne kærlighed og passion for fiskeriet, som har givet ham styrken og den stærke personlighed til at står ved roret af den topmoderne 23,95 meter lange og 7,4 meter bredde flyshooter / twin rigget trawler.
Vellykket jomfrurejse
Efter den vellykkede første sejlads og prøvefiskeri i Skagerrak, landede makker og skipper Martin Kynde og Tamme Bolt, 4.000 kilo rund- og fladfisk fanget i Skagerrak til auktionen i Hirtshals. Begge havde smil på læben over den vellykkede tur og skibet samt værftsfolkene bag Kynde og Toft i Thyborøn, fik også et par bevingede og rosende ord med på vejen. »Det kører bare godt og alt fungerer som det skal,« var kommentaren efterfølgende.
De to skippere, hvoraf Martin Kynde fremover bliver fast skipper ombord, har overfor FiskerForum.dk fortalt, at man har rigget om til dobbelt trawl her i første omgang, hvor man primært går efter fladfisk og rundfisk. Det er meningen at man fra december og januar med, tager i Østersøen og fisker skibets kvote af fladfisk og torsk her. Ellers er det meningen at, L 232 »Tove Kynde«, opkaldt efter Martin’s mor, overvejende skal flyshoote resten af tiden.
Efter de to første sejladser med »Tove Kynde«, tager skipper Tamme Bolt tilbage til L 757 »Aaltje Postma«, hvorfra han i den kommende tid rykker mere nordligt og i første omgang går efter kulmule i britisk og norsk farvand.
Teknisk set er det et fuldkomment skib, hvor der er taget højde for en hurtigt og nænsom håndtering af fangsten samt sikret at besætningen ombord, har de bedste og mest optimale forhold, både arbejds-, miljø- samt sikkerhedsmæssigt med ergonomiske indrettet arbejdsprocesser ombord. Med et stort fokus på komfort og trivsel, har båden også en uovertruffen manøvredygtighed i søen, der overrasker positivt. Som Martin Kynde selv udtrykker det, »så glider alt noget nemmere fra hånden og det hele sker næsten på den halve tid i forhold til ombord på vores gamle træ-kutter. Det er selvfølgeligt også et helt nyt fartøj vi har nu, men det lader sig ikke fornægte, at alt har fået et løft i positiv retning der har gjort tingene helt anderledes nemmere. Lige fra vi tackler agter til sorteringen og rensningen til turen ned i kølelasten, hvor der nu er plads til endnu flere fisk og som derfor både styrker fleksibiliteten, men også forrentningen og tilbagebetalingen af de investerede kroner.
Det sidste kommer med et smil fra den jyske skipper, der trods den sidste uges lidt dårligere fiskeri, pga. svær strøm og kulingvejr, alligevel er tilfreds med båd og materiel samt udstyr fra Kynde og Toft i Thyborøn. »Fiskeriet skal nok rette sig, det er set før, så det tager vi som det kommer. Vi fortsætter med at lede i Skagerrak til vi har fangst,« kommer det fortrøstningsfuldt fra Martin Kynde.
»Tove Kynde« L 232 er designet af Ove Kristensen fra Vestværftet i Hvide Sande og skrog-bygget ved det polske værft Nauta Hull. Kynde & Toft i Thyborøn har været den den lokale hovedentreprenør, der har forestået det omfattende arbejde med at udstyre og udruste skibet, der har indvolveret mange lokale leverandører samt underentreprenører, dog med holllandske VCU fra Urk som én af undtagelserne, fra den ellers meget lange lokale leverandør-liste.
Som hovedmotor er der isat en Cummins QSK38 på 970 kW ved 1.600 omdr./min. Via en Hundested CPGD120 gearkasse driver en justerbar Hundested propel på 2.3 meter (dyse). To Cummins QSB7-generator-sæt er også installeret. De komplette elektriske installationer ombord, er leveret og installeret af T&W El-service i Thyborøn, og Opmatic har leveret hovedtavle anlægget, og den tilhørende styring til synkroniseringen af generatoren således skipper kan fokusere på fiskeriet i stedet for at rode i maskinrummet.
Hydraulik-pakken har Kynde & Toft selv stået for. Den består af to flyshooter-spil til 4.000 meter med 44 mm flyshooter-tov (fra VCU), et midter-spil til 1.000 meter med 22 mm stålwire, to dobbelte og delte net-ruller, en net-rulle i agterbommen, et kasse-spil, en lossekran (TMP) og en hydraulisk Hundested bovpropel. Flyshooter og midter spil er integreret med Scantrol iSYM Autotrål systemet. Scantrol systemet er leveret og konfigureret til automatisk styring af flyshooter og dobbeltrawl spil.
Elektronikken i styrhuset, inklusive Furuno-radar og ekkolod samt MaxSea-plottere og et WASSP multibeam-ekkolod, er leveret af Vest-El Thyborøn. Hvorimod Flyshoot og twin-rig computer er fra Scantrol. Nordkøl Hanstholm leverede og monterede køleinstallationen og is-maskinen, der er en model Buus, der kan fremstille 4 tons skel-is om dagen. Agger Værft og Dancoat har stået for henholdsvis tømrer og malerarbejde og Nordsøtrawl leverede tvilling-trawl og flyshooting net til »Tove Kynde«.
VCU, som for tre år siden leverede en lignende installation til »Aaltje Postma« L 757, levererede også udstyret til »Tove Kynde«. Bestående af transportbånd der sender fisken fra den takles til sorterbåndet, hvorefter fisken skylles i en 6-rums tromleskyle-maskine, hvorfra den sendes i seks kanaler til endelig pakning og køl.
»Tove Kynde« med dens fire mands store besætning, befinder sig nu stik Vest af Hirtshals og Nord for Hanstholm i skagerrak, hvor jagten igen er gået ind på fladfisk og rundfisk. Selvom fiskeriet ikke har været det bedste de sidste par dage, så vil Martin’s jagtinstinkt og vedholdenhed igen sørge for en god dag på havet.
FiskerForum.dk ønsker skib og besætning god vind fremover og lykke til.