En fabriktrawler fuld af udstyr fra flere udvalgte nordiske leverandører og designet af det norske firma Kongsberg Maritim, er snart klar til at lægge fra kaj. Denne kæmpestore trawler på 99 meter og 9.138 bruttoregistertons, forbereder sig nu til den kommende fiskesæson, der starter lige efter nytår.
Det skriver det norske Fiskerimagasinet.no
»Arctic Fjord« repræsenterer den første nye fabrikstrawler til »Alaska pollock«, som er bygget i USA. Efter at have gennemført sin første jomfrurejse i havet uden for Seattle, er skibet nu klar til at deltage i sej-fiskeriet.
»Arctic Fjord«, er designet af Kongsberg Maritime (tidligere Rolls Royce), og er bygget ved Thoma-Sea Marine Constructors, L.L.C. i Louisiana. Efter ankomsten til Seattle i begyndelsen af august har skibet gennemgået flere test og bliver nu klar-gjort til fiskeriet.
Pandemien forsinkede fabriktrawler-projektet
Fabriktrawleren skulle oprindeligt have været leveret tilbage i 2021, men byggeprocessen blev kraftigt forsinket på grund af Covid-pandemien og har således først nu ramt sin ejer.
- For Kongsberg Maritim repræsenterer dette et prestigeprojekt. Udover at have designet skibet, har de også leveret spil og andet dæksudstyr, mens de stadig var kendt som »Rolls Royce«, da kontrakten blev indgået tilbage i 2018.
- Den avancerede filet- og surimi-fabrik ombord samt mel- og oliefabrik blev leveret af danske Carsoe.
- Motor og hjælpemotor er fra Bergen Engines og »Arctic Fjord« er udstyret med en hovedmotor af typen B33:45V12 med en ydelse på 7.200 kWh (9651 hestekræfter).
- Derudover er der en generator forbundet til en B33:45L6-motor, ligeledes fra Bergen Engines AS. Ud over generatoren er der en power take-off på gearkassen, en 1180 GFC, der er leveret af Kongsberg Maritime. Hvis både generatoren og hovedmotoren stopper, vil en nødgenerator fra Caterpillar af typen C18 sikre strømforsyning om bord.
- En Kongsberg Maritime Promas Innoduct propel med en diameter på 4.200 mm giver fremdrift, mens en sidepropel fra Kongsberg forbedrer manøvredygtigheden.
- Fangsten, når den er ombord på fabriktrawleren, vil blive brugt til at producere filetblokke, surimi, rogn, fiskemel og fiskeolie. Skibet har 48 kahytter med en besætningskapacitet på 152 personer.
Avanceret elektronik fra Simrad
I starten af det nye år, når A-sæsonen for sej-fiskeriet rigtig begynder, vil »Arctic Fjord« starte fiskeriet op. Skibet vil spore sej ved hjælp af Simrad SN90 flerstråle-ekkolod og Simrad ES80 (38 – 200 kHz) ekkolods-system, der muliggør identifikation af fiskearter og størrelser. Der er også et FX80 live-kamera og et DFS75 trawl-overvågningssystem, der filmer og identificerer fiskens art og mængde i selve trawlet.
Ifølge informationer fra Kongsberg Maritim inkluderer vigtige design-elementer en bølge-gennembrydende bov, der reducerer brændstofforbruget og mindsker vibrationerne i hårdt vejr.
Rederiet ejer flere skibe
Den store fabriktrawler ejes af Arctic Fjord II LLC og drives af Arctic Storm Management Group LLC i Seattle. Rederiet driver i øjeblikket skibene C/P »Arctic Storm« på 102 meter, »Arctic Fjord« på 83 meter og F/V »Sea Storm« på 32 meter. Den 35 år gamle »Arctic Fjord« blev taget ud af fiskeriet i september ifølge det norske Fiskerimagasin.