Den lokale smed fra Thyborøn Kenneth Smed har længe gået i det stille og drømt om at fremstille en aluminiums båd helt fra bunden, så da fisker Jan Mollerup en dag troppede op i døren ved Smed Marine Service og sagde at han godt kunne tænke sig at få fod på eget dæk igen, slog Kenneth Smed til…
Ikke helt ukendt med projektering og større anlægsarbejder, var denne opgave dog både helt ny og spændende. Men Kenneth, som er født i Grenaa, er opvokset i Thyborøn på den jyske vestkyst, hvor man ikke har for vane at springe ud på dybt vand med bind for øjnene.
Kontakten blev derfor etableret til Bent Løkke fra NettoCad.dk som straks var klar med Cad Cam tegneprogrammer og teknisk software samt professionel vejledning. Sammen blev de første streger tegnet og beregnet, hvorefter spanter og sider blev fremstillet så Kenneths egne svejsespecialister kunne gå i gang med samlingen og svejsningen af skroget.
Et enkelt skrog gør ingen båd, derfor havde Kenneth også allieret sig med yderligere to lokale Thyborøn firmaer, TSR Elektronic på alt det elektriske og elektroniske samt Thyborøn Bådebyggeri på den endelige finish og adaptering.
Konstruktionen blev til i tæt samarbejde med fiskeskipper Jan Mollerup, som igennem mange år som fisker, havde helt konkrete ønsker til sin nye båd. Blandt andet ønskede Jan en udenbords motor, som i tilfælde af haveri eller maskinstop ikke ville betyde mange dage i Havn, men allerhøjest et par timer. Faktisk kun den tid det tager at skifte til en reserve påhængsmotor.
Ligeledes var der et ønske om god dæksplads som arbejdsplatform og mulighed for både at håndterer garn og krogliner. Endvidere er styrhuset rummeligt med gode oversigtsforhold til elektronikken som Jan har valgt rigeligt af.
Sikkerhed, rummelighed, komfort og stabilitet er nøgleordene for Jan i hans valg af sit nye fartøj, som er 7,58 meter lang og på udvendige mål i bredden 3 meter. Med en vægt på 1,4 tons til trods, kan den kraftfulde Honda 150 Hk BF motor nemt trække båden op på godt 40 knob.
Selv med god fart skærer båden bølgerne fint uden at hugge og har selv i kraftig vind og strøm en utrolig stabilitet og giver en et indtryk af sikkerhed og tryghed. Ved høj fart virker trim flapsene fint så båden planer som den skal.
Efter stabilitetsberegningerne og prøverne som er foretaget af OC consult, Hvide Sande mangler Jan Mollerup blot at få sit nye L 30 fartøj navngivet. Rygtet vil dog vide at båden kommer til at hedde Mathias, navngivet efter Jans søsters søn.
Inden længe kan man i Thyborøn se ud over havnen, hvor et hurtig gående fiskefartøj kaster bølgerne til side, for at nå ud til fiskefelterne som Bette Rende eller torskegrund ud for Thyborøn. Det er en stolt skipper Jan Mollerup, som med sin båd L30 Mathias kan sige den er 100% fra Thyborøn