Den nye fabrikstrawler »Baldvin Njálsson« GK-400 er blevet leveret af det spanske skibsværft Astilleros Armón til Nesfiskur med base i Garður i det sydlige Island.
Den Skipasýn-designede Baldvin Njálsson er blevet bygget på Astilleros Armón til Nesfiskur. Nesfiskur’s tegninger og design samt beregninger gik til den islandske flådearkitekt Skipasýn, der med trawlerens store propel, er blevet et kendetegn for virksomhedens trawlerdesign. Det spanske værft Astilleros Armón blev valgt som bygherre, og værftet har en lang erfaring med at bygge komplekse fartøjer, herunder en række fabriksfryse-trawlere til fiskerivirksomheder rundt om i verden.
Baldvin Njálsson måler 65,60 meter over alt og en bredde på 16 meter. Det har en kapacitet på 1.720 kubikmeter og plads til en besætning på op til 28 personer i alt, fordelt i seks enkelt- og elleve dobbelt-kahytter.
Hovedmotoren er fra Wärtsilä, med en 2990kW 6L32 hovedmotor, der drejer en firebladet propel med en diameter på 5.000 mm via en SCV100 gearkasse med en 9,03:1 reduktion. En kombination, der giver en tophastighed på 15 knob og et pullerttræk på 72 tons. Ligeledes er fartøjet designet til at minimere brændstofforbruget samt emissionerne og støjniveau og vibrationer, er resultatet af et de mest støjsvage fremdriftssystemer overhovedet, for et fartøj af denne art.
Dækket er anlagt med et trawl-dæk i fuld længde og et komplet sæt elektrisk Ibercisa-dæksudstyr med en række på seks 55 kW, 15 tons træksweep-lines i spidsen af de tre trawlbaner. Hoved-spillene er tre 250 kW, 48 tons enheder monteret over trawldækket og med midtwirespillet forskudt på styrbords side. Spillene styres af et Scantrol autotrawl-system.
Baldvin Njálsson er designet til at fiske bundfisk med hoved-, rensnings- og sorterings-linjer i sin Optimar-fabrik for rundfiske-fileter og H&G rødfisk, med automatiseret sortering for at sortere fisk efter størrelse og vægt.
Fuldautomatisk anlæg
Produktionen fryses i lodrette og vandrette frysere med automatisk udtømning, hvorefter en automatiseret palleterings-maskine tager over, og en last-elevator tager paller til fiskerummet, hvor en elektrisk gaffeltruck bruges til at stable lasten.