Hollandsk reder vælger rollen som hovedentreprenør ved egen ombygning
I marts måned i år ankom den hollandske trawler og flyshooter UK-22 »Stella Polaris« til havnen i Urk for at få foretaget en gennemgribende hovedrenovering samt ombygning og forlængelse af skibet.
Den hollandske reder og skipper Pauw Romkes, havde taget en beslutning om helt at genopbygge sin kombinerede trawler og flyshooter fuldstændigt og til den opgave havde han udset sig VCU og Balk Shipyard i den hollandske havneby Urk.
Romkes-familien er kendt viden om i fiskerikredse og har en meget lang samt traditionsrig historie med sig indenfor det demersale fiskeri, oppebåret af en lang erfaring og faglig ekspertise, som dem i Holland, der har det bedste kendskab til
den danske form for vod-fiskeri og flyshooting. Denne form for fiskeri startede de allerede med tilbage i 1981, hvor de byggede det første fartøj til vod-fiskeriet.
Det nuværende fartøj UK-22, købte de tilbage i 2005, som D-59 »Marliona«, som de dengang gav en gennemgribende renovering. 15 år senere forestår der nu en noget mere omfattende renovering og ombygning af fartøjet. Fartøjet er fuldstændigt rippet fra hoveddækket og opefter. En nærmest vertikal halvering, hvor toppen er røget af, men også en horisontal overskæring midtskibs. En deling for at øge længden på den gamle trawler og flyshooter med yderligere 2,5 meter. Et arbejde som af skipper og reder Pauw Romkes blev langt i hænderne på VCU på Balk Shipyard i Urk.
Der er overvejende anvendt hollandske underleverandører
VCU udførte selv alt stålarbejdet ombord, blandt andet med forlængelsen samt udbygningen af den øverste kontruktion, inklusiv et helt nyt og topmoderne styrhus til skibet. Men denne opgave var ikke den eneste, for VCU ændrede også på layoutet og installerede et helt nyt Catch Processing-system ombord. Desuden fik maskinrummet, hvor hovedmotoren er placeret, også en fuldstændig overhaling og er efterfølgende blevet total renoveret. Ligeledes står VCU også for de nye OSEY net-winches, opgaver der blev nøje fulgt af Pauw Romkes der som fungerende hovedentreprenør, stod for hele den komplicerede og meget omfattende ombygningsarbejde ombord på »Stella Polaris«
Arbejdet som hovedentreprenør har Romkes virkeligt taget til sig. Med nyt design og tegnearbejde af skibet, har han fået hjælp fra den hollandske virksomhed Gaastmeer Design BV, som har stået for det konstruktionsmæssige med de færdige og meget detaljerede byggeplaner, i et tæt og nært samarbejde med hovedentreprenøren selv, nemlig Pauw Romkes.
Ligeledes har man undervejs i projektet også fået lejlighed til en fuldstændig »makeover« og eftersyn af hovedmotoren, en Deutz motor, som fik den fuldstændige reparation og eftersyn af firmaet LBR (Louis Baes Repairs BV) fra Ijmuiden i Holland og til fornyelse af de elektriske installationer havde Romkes hyret det førende el-installationsselskab Piet Brouwer Elektrotechniek BV from Urk. Et el-firma der er kendt for sit pålidelige arbejde med elektriske installationer, gennem en årelang erfaring og ekspertise med ombygninger og nybygninger til hollandsk fiskeri.
Til det indvendige interiør som tæpper til styrehus, kabysser, hytter og messerumm m.m., hyrede Romkes virksomheden L. Post & zn. Fra Urk og til alt forefaldent blikkenslaggerarbejde ombord blev denne opgave overdraget til virksomheden SB Installatietechniek, ligeledes fra Urk
Installationsarbejdet med den hydrauliske del, med rør og fittings samt funktionstesten blev udført af den hollandske virksomhed Luteijn Hydraulics fra Breskens og hele den store navigations- og kommunikationsudstyrspakke blev leveret og installeret, sammen med alle it-løsninger ombord, af De Boer Marine.