Når West Diesel A/S holder 25-års jubilæum den 13. september 2019, er det ikke kun for virksomheden og ejer Erling Sørensen, men også specielt for administrationschef Gitte Kronbøge, der nærmest er blevet synonym med den vestjyske leverandør af dieselmotorer og generatoranlæg.
FiskeriTidende har portrætteret West Diesel’s ejer Erling Sørensen i forbindelse med jubilæet, med et historisk tilbageblik over virksomheden, der siden sin begyndelse i 1994, altid har haft sine rødder dybt i fiskeriet.
»Vi begyndte med at bygge virksomheden op omkring fiskeriet, og disse opgaver udgjorde ca. 95 procent dengang. Vi havde jo fiskeoliefabrikkerne her i Esbjerg. Men de lukkede jo efterhånden og hele den krise, som fiskeriet var inde i gjorde, at flere af vores konkurrenter forlod fiskeriet og gik over i offshore istedet. Men da jeg altid har bevæget mig i fiskerikredse og er ud af en fiskerfamilie, så har interessen for fiskeriet altid været stor. Derfor har det været en mærkesag for virksomheden, at vi skulle forblive i fiskeriet,« fortæller Erling Sørensen.
Sidenhen er virksomheden også gået ind i offshorebranchen, hvor man blandt andet servicerer lys-motorer og generatorer samt motorer for bore- og vindplatforme. »Vi har været tvunget og nødsaget til at komme ind i andre brancher end fiskeriet – herunder offshore. En branche der passer fint ind med den service, vi leverer. En her og nu service, hvor vi er konkurrencedygtige med døgnvagt på alle ugens dage. Vi leverer skræddersyede løsninger inden for meget komplekse opgaver, sammen med en meget faglig dygtig medarbejder-stab. Med en lynhurtig og kompetent service kommer man langt, understreger Erling Sørensen.
Udlært skibsmontør
Det lå ellers ikke i kortene, at Erling Sørensen skulle være selvstændig virksomhedsejer. Men ydre omstændigheder gjorde, at det blev den vej, han gik. »Jeg var oprindeligt udlært skibsmontør hos Nautic Maskinfabrik A/S i Esbjerg. Efter nogle år kom jeg i salgsafdelingen, hvor jeg stiftede bekendskab med Mitsubishi og de andre motor-agenturer, som vi har fat i den dag i dag. Da Nautic Maskinfabrik A/S gik i betalingsstandsning og senere konkurs, startede jeg så mit eget selskab West Diesel A/S i 1994, lyder det fra Erling Sørensen, som tog nogle gode folk med fra det gamle firma. »Vi starter op med 8-9 mand fra det konkursramte firma – heriblandt Gitte Kronbøge, som altså også har jubilæum på næste fredag,« fortæller han.
Der var 4 aktionærer med til at starte virksomheden, som i dag har omkring 40 ansatte.
»Vores advokat sagde dengang, at hvis vi skulle løfte opgaven og have mulighed for at få agentur på Mitsubishi, så skulle det være et aktieselskab med en rimelig aktiekapital. Nu var det ikke fordi, vi havde ret mange penge dengang, men vi startede alligevel op med en aktiekapital på 1 mio. kr. Det var en værkfører, vor forhandler på Færøerne, fiskeskipper Vagn Holm Nielsen og så mig,« fortæller Erling Sørensen om dengang det hele begyndte.
Mitsubishi og John Deere agentur
Den nye virksomhed kom godt i gang, og efterhånden overtog Erling Sørensen løbende de andres aktieandele, således at West Diesel i dag er 100 procent familieejet. »Vi fik fra begyndelsen Mitsubishi-agenturet, men vi har hen ad vejen også tilføjet andre agenturer – heriblandt John Deere. På det tidspunkt var der en importør af deres marine motorer i Danmark, som ikke tog produktet seriøst. Jeg blev så inspireret af andre landes Mitsubishi-forhandlere, som sagde, at det skulle jeg prøve at få fingrene i. For det kunne godt gå hen og blive godt. Efter et stykke tid havde jeg et møde med John Deere, og jeg fik forhandlingen af deres marine og industri motorer,« Forklarer Erling Sørensen videre, som ikke har fortrudt, at virksomheden har fået agenturet på John Deere produkter i Danmark, Færøerne og Grønland. »Det er et godt supplement til vores virksomhed i dag. Deres marine produkter er blevet helt fantastiske og udbygget, men de er også stærke på industrien, så vi sælger mange John Deere motorer til industrien i dag,« siger han.
Stor investering
West Diesel A/S har investeret i at kunne bygge deres egne generatoranlæg. Og det har betydet noget over de senere år, hvor der har været et byggeboom i den danske fiskeflåde, hvor der er blevet bygget nyt og bygget om mange steder. »Vi har flere ordrer inde hos Karstensens Skibsværft, Vestværftet, Jobi Værft og Bredgaard, som både er i gang med nybygninger til den danske og udenlandske fiskeflåde. Her leverer vi komplette motorpakker samt generatorpakker. Desuden har vi haft fornøjelsen af at levere til nogle af de nybygninger, der er kommet ud fra Hvide Sande og Thyborøn, hvor vi også har leveret komplette motorpakker,« forklarer Erling Sørensen.
Lagerførende
Når man skal levere til fiskeflåden, er det vigtigt, at man kan levere hurtigt, og kan servicere fiskefartøjerne. »Vi prøver at lagerføre motorer af de gængse mærker. Både så vi kan levere hurtigt, hvis en fisker bestiller en motor, men også så vi kan bygge motorer om og stadig levere hurtigt,« siger Erling Sørensen, som godt kender betydningen af at kunne levere hurtigt. »Det betyder en hel del. Hvis du ikke har en motor på lager, kan du heller ikke sælge den. Fiskere kan ikke vente 5 til 10 uger på en motor. Det ser vi også, når en fisker ved, at han skal have skiftet motor inden for den nærmeste fremtid. Så køber han motoren og lader den stå på vores lager, indtil der er en stille tid i fiskeriet. Fiskerne vil jo gerne på havet og fiske, når der er godt med fisk og når de kan få gode penge for fisken,« understreger Erling Sørensen.