Det handler om Hvide Sande-kutteren RI 157 »Arkona« og den mulige historiske fangst, som fiskeskipper Thomas Sørensen fra Hvide Sande, havde med ind i et træk en halv sømil sydvest for Thorsminde sidst i november måned i år.
Den vestjyske skipper kan have gjort et historisk fund, da hans kutter »Arkona« pludselig trak et stort og imponerende træ-ror op fra havbunden – et ror, der muligvis stammer fra det britiske linjeskib HMS St. George. Skibet forliste, sammen med HMS Defense, tidligt om morgenen den 24. december 1811, juleaftensdag for mere end 200 år siden, ud for Thorsminde. Størstedelen af de to besætninger 1400 mand mistede livet. Kun 17 mand overlevede strandingerne, der er blevet betegnet som én af de største strandings-katastrofer i verdenshistorien.
Den 28. november mærkede Thomas Sørensen, at hans kutter pludselig trak tungt, og skibet blev trukket til den ene side. Da han fik trawlet op, forventede han blot noget gammelt træ, men synet overraskede, for op af dybet trak han et enormt ror, 6,64 meter langt og glimtende med messingbeslag.
Til FiskerForum fortæller den vestjyske skipper, »Først troede jeg bare, det var noget gammelt træ, men så så vi det skinnende messing, og var så godt klar over at det var noget langt mere værdifuldt. Vi lod det blive langs skibet, da det både var for langt og uhåndterligt at få ombord.«
Roret blev efterfølgende slæbt langs skibssiden til havnen i Thorsminde og overdraget til Strandingsmuseet St. George, hvor det nu undersøges nærmere.
Her forklarer museumsinspektør Jacob Ries til FiskerForum, at man håber at have fundet nød-roret til St. George, men det er endnu for tidligt at sige noget om. Det er nu op til eksperter ved et laboratorium i Vejle, der nu har fået, det sjældne ror til eftersyn og konservering, men også til en omtrentlig tidsbestemmelse. Selv mener Jacob Ries at roret ganske givet har været længere, end det fundne. Det kunne være ›rygraden‹ i roret og altså kun en del af det oprindelige ›nød-ror‹.
Der forventes svar fra laboratoriet i Vejle, måske allerede engang til januar, men indtil det foreligger, vil man afsøge andre mulige kanaler, der kan give et fingerpeg om hvorfra roret stammer. Det sker gennem de forskellige skibsregninger der foreligger på linjeskibet samt en vurdering af det konstruktionsmæssige, der måske kan give svar på, om det er St. Georges nød-ror den vestjyske fiskeskipper Thomas Sørensen, har bragt i land.
Thomas Sørensen venter selv spændt på resultatet, trods et mistet trawl og et afbræk i fiskeriet, så er der alligevel noget historisk over det, at hale noget så spændende op fra havet. Noget der kan vise sig at være en del af verdenshistorien. Og hvem vil ikke gerne bidrage til denne historiefortælling.
RoSå måske er jule-miraklet allerede sket.