Det stærkt voksende kinesiske marked har vist stor interesse for TripleNine og virksomhedens produkter. Således har to repræsentanter for TripleNine netop været inviteret som hovedtalere på to store konferencer i Kina.
Business Development Manager Yanqi Zhang Larsen var i begyndelsen af september igen på rejse i Kina for at besøge TripleNine’s samarbejdspartnere og lære dem bedre at kende.
– Det betyder naturligvis også, at kineserne lærer os bedre at kende og får et godt kendskab til vore produkter og til, hvad vi står for blandt andet på miljøområdet, siger hun. – Kineserne ved, at vi er meget langt fremme med hensyn til miljørigtig produktion og at vi producerer fiskemel af en meget høj kvalitet.
Det er også baggrunden for, at både Yanqi Zhang Larsen og adm. direktør Christian Bisgaard blev inviteret til at deltage som hovedtalere på to store konferencer i Kina.
Yanqi Zhang Larsen talte på China Fishmeal and Fish Oil Association’s Annual Conference om “View on Fishmeal and Fish Oil Production and Trade in Europe” d. 6. og 7. september, mens Christian Bisgaard talte om “Changes on World Fishmeal Trade Market” på JCI Autumn Conference on China Feed Market d. 8. og 9. september.
Stort marked – med extensivt opdræt
Det kinesiske marked for foderprodukter er næsten ufatteligt stort og stærkt voksende.
Mere end 60% af alle svin i hele verden og mere end halvdelen af alle opdrættede fisk i verden findes i Kina.
– Man opdrætter mange forskellige fiskearter og rejer – men ikke laks, som vores fiskemel er specielt udviklet til, og opdrættet er endnu ikke så intensivt, som vi ser på andre markeder, fortæller Christian Bisgaard. – Men efterhånden som efterspørgslen på verdensmarkedet stiger, vil det kinesiske opdræt også blive mere og mere intensivt, og så vil man for alvor få brug for vore produkter med højt proteinindhold.
– I dag er fiskemel med et proteinindhold på 72% helt nyt for kineserne, men om bare 1 – 2 år vil der være brug for denne kvalitet, hvis opdrætterne skal kunne følge med efterspørgslen, forudser Christian Bisgaard. – Indtil da må vi arbejde på at blive kendt på markedet og finde de typer mel, der passer til de forskellige segmenter, der findes på markedet i dag.
– Derfor er det også positivt at notere sig, at kineserne er meget interesserede i både vores virksomhed og vores produkter, siger Christian Bisgaard.
Også reel købsinteresse
Da Yanqi Zhang Larsen senest besøgte Kina, fik hun kontakt til mange nye potentielle kunder, der reelt var interesseret i at købe fiskemel fra TripleNine.
– Vores kvalitet er højere, end kineserne er vant til, men heldigvis er der nogle foderproducenter, der kan se fordelen heri og er villige til at betale for det, siger hun.
– Det er også dejligt at opleve, at vores gamle kunder, som vi handlede med i 90’erne, har været så tilfredse, at de nu kommer tilbage og gerne vil købe hos os igen, så jeg synes, vi har fået en rigtig god ny start i Kina, konstaterer Yanqi Zhang Larsen.