Selvom alle nye fiskefartøjer bliver fremstillet i stål og alminium, er der bl.a. stadig et værft, som sørger for at de ældre træskibe, kan blive godt serviceret, renoveret og repareret.
Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri har 25 skibstømrer, som stadig har kompetencerne til at udføre specialarbejde i træ. “Vi har måtte konstatere, at vi ikke kan leve af kun at renovere de ældre lyseblå trækuttere, men derfor kan vi stadig tage 4 stk. 50 tons fartøjer ind i vores store halfaciliteter, og vi har kapacitet til at arbejde på 20 enheder ad gangen” siger direktør Hans Peter Kristensen med et lunt smil på læben.
Selvom alle nye fiskefartøjer bliver fremstillet i stål og alminium, er der bl.a. stadig et værft, som sørger for at de ældre træskibe, kan blive godt serviceret, renoveret og repareret.
Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri har 25 skibstømrer, som stadig har kompetencerne til at udføre specialarbejde i træ. “Vi har måtte konstatere, at vi ikke kan leve af kun at renovere de ældre lyseblå trækuttere, men derfor kan vi stadig tage 4 stk. 50 tons fartøjer ind i vores store halfaciliteter, og vi har kapacitet til at arbejde på 20 enheder ad gangen” siger direktør Hans Peter Kristensen med et lunt smil på læben.
For at opretholde den store stab af skibstømre, har værftet taget alsidigt arbejde ind af bevaringsværdige skibe, fregatter, vikingskibe, tallships osv., og de har bevæget sig ud over landegrænserne. “Træskibe vil altid have en særlig plads i vore hjerter, da værftet oprindeligt startede ud med at være nybygnings. og reperationsværft i 1950’erne, og helt frem til sidst i 80’erne var fiskeflådens træskibe hovedaktiviteten.” siger Hans Peter Kristensen, som idag har omkring 100 ansatte i værftets forskellige afdelinger.
Så sent som i denne uge sejlede to norske træskibe fra Hvide Sande Havn, hvor værftet ligger centralt placeret. Det ene var et gammelt fiskefartøj fra 1933, VA 33 H RUBB, som bl.a. fik nyt dæk, dækspjælter, støtter og lønning. “Vi valgte Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri, da vi havde stiftet bekendskab med værftet før, og desuden var deres tilbud betydeligt billigere end tilbuddet fra norsk udbyder,” siger Fiskerskipper Alf Finkelsen Men materialet skulle dog importeres fra Norge, da dækket skulle beklædes med vestnorsk-fyrtræ. “Sådanne ønsker er vi bestemt også imødekomende overfor,” siger produktionschef Kåre Madsen, som mødte RUBB’s besætning for første gang for to år siden på messe i norge.
Både Kåre Madsen og Hans Peter Kristensen pointerer vigtigheden af, at værftet opretholder et godt ry, og er anerkendt for det kvalitetsarbejde det udfører. “Vi ser os selv som prisrigtige, loyale, leveringsdygtige og velkendte for et godt stykke specialhåndværk,” konkluderer de to erfaringsrige kollegaer samstemmende.