Eros og Kings Bay skal have nye notsfartøjer ved Larsnes mek. Verksted i Norge. Fartøjerne bliver 77,5 meter lange.
Rederne Bjørn Sævik fra Kings Bay As og Per Magne fra Eros AS pointerer begge det glædelige ved, at ordren er blevet placeret i nærmiljøet, og ved et værft som har vist sig at være dygtige, når det gælder nybyggede pelagiske fartøjer.
Rederne Bjørn Sævik fra Kings Bay As og Per Magne fra Eros AS pointerer begge det glædelige ved, at ordren er blevet placeret i nærmiljøet, og ved et værft som har vist sig at være dygtige, når det gælder nybyggede pelagiske fartøjer. Flere værfter i Norge og udlandet har konkurreret om storordren, men Larsnes mek. Verksted fremlagde det bedste tilbud, og kunne til stor glæde modtage de to ens fartøjer.
Det første fartøj skal leveres til juni 2012 og det andet i december 2012. Skrogene skal bygges ved et polsk værft, og udrustes ved Larsnes mek. Verksted.
Bag designet er Rolls Royce-afdelingen i Ålesund og rederne, der i tæt samarbejde har har udviklet designtypen NVC-354, hvor erfaringer fra forrige fartøjer er blevet vendt, taget højde for og anvendt i udarbejdelsesen.
Fartøjerne bliver udrustet med den nyeste teknologi, elektronik, navigations-udstyr osv. Hvad der også bør fremhæves på den nyeste generations pelagiske fartøjer, er det hybride fremdriftssystem, som betyder at de både kan køre dieselelektrisk og dieselmekanisk, eller en kombination af begge systemer.
Fartøjerne kan rumme besætninger på 25 mand, og får en lastkapacitet på 2000 m3, som kan udvides til 2400 m3, hvis nye regler om lastevolumen bliver gældende.
Begge rederier har hjemstavn i Herøy.