Et fiskepakhus med eget isværk, til 20 millioner kroner, blev i foråret indviet i strålende solskin over landingsanlægget ved Thorupstrand i Nordvestjylland.
Som en af Danmarks sidste store kystlandingspladser, for havgående kuttere, der lander på den åbne strand, har initiativtagerne ved Thorupstrand Kystfiskerlaug, ikke sparet på noget i opførelsen af fiskehuset på forstranden af jammerbugten.
Ligesom fisken, der bliver landet på Thorupstrand, både er skånsomt og bæredygtigt fanget og af en meget høj kvalitet, har bygherrene bag projektet, heller ikke gået på kompromis i valget af akitekter og materialer samt udstyr.
Fiskepakhuset er tegnet af Brøgger Arkitekterne (KRF Arkitekterne) og de har med deres valg af materialer samt foreningens sikre blik for kvalitet og driftsikkerhed, ligeledes valgt et Isværk til fiskepakhuset, der både driftøkonomisk og sikkerhedsmæssigt modsvarer de besøgenes krav om et funktionelt fiskeudsalg på Thorupstrand. Derfor drives anlægget også ved solenergi.
Isværket
For at indfri kundernes forventninger om en uovertruffen kvalitet, blev NH3 kølegruppens Isværk fra Hvide Sande Skibssmedie AS valgt. Leverandøren fra Hvide Sande har igennem årene specialiseret sig i byggeri af isværker, skræddersyet til de miljøer de skal virke i. Anlægget er tilpasset fiskeriet, som ved Thorupstrand drives skånsomt og miljørigtigt fra lette havbåde, som fisker med snurrevod eller sættegarn på Skagerraks kystnære og fiskerige banker. Bådene skal derfor have let og fleksibel kode-adgang, hele døgnet rundt til isen, som pakkes i bådene før de tager på havet.
Thorupstrand Landingsplads Pakhusforening, som er dannet af foreningerne Han Herrede Havbåde og Thorupstrand Fiskeriforening, har allerede på kort tid, produceret 140 tons skel-is til bådene. Det driftsikre anlæg overvåges fra Hvide Sande Skibssmedie, som med on-line service det første år, har helt styr på forbruget under processen og som hurtigt kan træde til, hvis det bliver nødvendigt.
Thorupstrand Fiskepakhus har for at sikre fortsat mulighed for at lande og videre-distribuere den særlige fisk i en ubrudt kold kæde fra båd til kølebil, opført et pakhus, hvor det bliver muligt at forarbejde, opbevare og pakke den frisk fangede fisk under gunstige forhold, så den kan være hos forbrugeren indenfor 24 timer efter den er fanget.
Projektet er støttet af Realdania, Mærsk fonden og NaturErhvervstyrelsen.