Natten til tirsdag klokken 02.08 kaldte havnevagten i Thyborøn til Redningsstationen, og meldte om problemer med en hollandsk trawler under bugsering, lige syd for Thyborøn Havn.
Redningsstationen sendte med det samme Martha Lerche og FRB 16, den lille hurtiggående redningsbåd med 870 HK, til at assistere den nødstedte trawler, der i mellemtiden var gået på grund mellem to høfder lige syd for kanalen.
Grejer i skruen og motorstop
Vagthavende Lars Jakobsgaard fra Thyborøn Redningsstation fortæller til FiskerForum.dk, at to hollandske bomtrawlere under en bugsering, hvor den ene trawler havde grejer i skruen blev slæbt af makkerskibet. Uheldigvis fik denne trawler motorstop og måtte lade trodsen gå, for ikke selv at komme i vanskeligheder.
Nattens kraftige kuling med regn og høj sø, gav de hollandske trawlere problemer, hvor de begge gik på grund. Heldigvis fik den slæbende trawler liv i motoren igen, men havde, da den ramte bunden, beskadiget sin skrue/propel og kunne således ikke medvirke i den videre redningsaktion af den nu strandede bomtrawler.
Den strandede trawler var med brandingen ført over sandrevlerne og ind mellem to høfder, hvor den havde sat sig. De høje søer hjalp den nødstedte hollænder, så da først den lille FRB 16 havde fået trodsen over, og efterfølgende begyndte at trække samen med Martha Lerche, lykkedes operation lidt efter lidt, hvergang en sø løftede hollænderen fri af bunden.
Operationen lykkedes og den hollandske bomtrawler blev bugseret til Thyborøn, hvor den kunne losse og få en dykker ned og frigøre skruen samt besigtige skaderne.
Hvordan havde aktionen set ud under en ny struktur for Redningsvæsnet.
Nattens operation klappede til alles tilfredshed, uden personskade og uden unødig ventetid. Men på spørgsmålet fra FiskerForum.dk, om Marinestabens spareforslag, der stiller Thyborøn stationen en mindre MRB Martha Lerche i udsigt, om dette ville have gjort en forskel, kom det prompte fra den vagthavende, »så havde aktionen ikke lykkedes, og vi havde været nødt til at tilkalde yderligere assistance, med ekstra omkostninger og betydeligt længere tid, inden havaristen igen var sejlende,« påpeger Lars Jakobsgaard, som samtidig forklarer, » I nat var det afgørende at begge redningsbåde havde »musklerne« til at trække den tungtlastede og tonstunge bomtrawler fri af grunden. Med hensyn til Marinestabens overvejelser, bør man måske i højere grad kigge på helheden og hvilke fartøjer der anløber Thyborøn.«
»Så hvis vi fortsat skal kunne klare opgaverne tilfredsstillende. Så skal det, som et minimum, være med det veluddannede mandskab og med mindst det materiel vi har idag. Ikke mindre, men gerne nyere, for vi har nogle af Danmarks største industrifartøjer der jævnligt anløber Thyborøn. De er både større og tungere end de hollandske bomtrawlere og skal nødhjælpen fortsat være forsvarlig og tilstrækkelig, skal der ikke skæres overhovedet,« kommer det bestemt fra den vagthavende på Thyborøn Redningsstation.
Du kan se video af redningsaktionen her