Så har Vestværftet fået nybygningsordre nr. 292
Ordren lyder på et splinternyt og 32,40 meter langt fartøj, som bliver Vestværftet næststørste nybygning hidtil. Kontrakten kom på plads i uge 42, og havde været under opsejling med en løbende dialog og kontakt mellem værftet og rederiet Nessjøen A/S.
Rederiet Nessjøen A/S er ejet af August Fjeldskaar og sønnen Kjetil Fjeldskaar, som også ligger inde med et andet stort fartøj fra Vestværtet. I 2008 blev det 27,4 meter lange og 9 meter brede garnfartøj, VA 82 LS Nesejenta, også afleveret til det norske fiskeriselskab. ”Vi har været særdeles godt tilfreds med Nesejenta, og var ikke i tvivl om, hvem der skulle bygge vores nye Nesebuen,” siger skipper og medejer, Kjetil Fjeldskaar. Den nye Nesebuen skal afløse nuværende og aktive garnfartøj Nesebuen, som blev bygget 1964.
Fartøjet bliver et søsterskib til Nesejenta med den væsentligste forskel, at det nye fartøj bliver 5 meter længere. Da Nesejenta blev bygget, hindrede norsk reglement, at daværende nybygning kunne blive længere, men en ændring i lovgivningen gav Nessjøen A/S den ønskede mulighed om forlængelse af det nye fartøj. Det kommende fartøj indeholder samme hovedmotor, hjælpemotorer, gear, propeller som nybygningsfartøjet fra 2008.
”Vi er glade for kontrakten og for at det norske rederi vender tilbage med en ny ordre. Det er altid dejligt, når kunder og samarbejdspartnere vender tilbage pga. gode erfaringer fra tidligere leverede fartøjer fra vores side,” siger Brian Sangill fra Vestværftet og fortsætter: ”At nordmændene bestiller et fartøj efter samme opskrift som sidst, indikerer at Nesejenta har levet op til Nessjøen AS krav til et garnfartøj.
Vestværftet råder i dag over ca. 25 ansatte og er rigtig godt beskæftiget med nybygningsordrer og reparationsopgaver. RI 236 Lisbeth Frich blev afleveret i oktober, HM 68 Trine Malene skal afleveres her i november, og den 3. nybyggede L 654 Pia Glanz fra Vestværftet, skal afleveres til januar.
Hoveddimensioner.
Længde oa. 32,40 m.
Længde pp. 27.00 m.
Bredde 9,00 m.
Motorer og propeller.
Hovedmotor: Cummins KTA38 M1, 1000 HK, 1800 rpm.
Hjælpemotorer: 2 x Cummins Generatoranlæg, 151 kW. 50 Hz
Gear: Mekanord 430
Propeller: Hundested VP 10 ½, Ø 2300
Hæk- og Bovpropeller: 2 stk. Hundested type SFT 4 bovpropeller, 160 HK