Søens helte håndterer Covid-19 pandemien på helt deres egen måde

Søens helte håndterer Covid-19 pandemien på helt deres egen måde

Den verdensomspændende Corona-pandemi er en kæmpe udfordring for både fiskeriet og forarbejdningsindustrien rundt hele kloden.

Men trods disse udfordringer, så er det alligevel lykkedes fiskerne (søens helte), at finde nye og opfindsomme måder til fortsat at oppebære leverancer af skaldyr og fisk, til de millioner og atter millioner af forbrugere, der efterspørger denne sunde fødevare. Samtidig sikre man levebrødet for hundredetusinder af medarbejdere i fiskeriet og i fiskebranchen.

Nogle af disse »Søens helte« har helt deres egen løsning på hvorledes man holder erhvervet i gang verden over.

Nogle af disse »Søens helte« har helt deres egen løsning på hvorledes man holder erhvervet i gang verden over.

At blive på havet – når alle flyafgange er aflyst
Den kendte spanske tun-virksomhed Echebastar har omkring 200 personer arbejdende ombord på 6 skibe samt 2 servicebåde i farvandet ud for Seychellerne i det Indiske Ocean. Disse mandskaber må blive på havet, da alle internationale flyafgange ind og ud af Seychellerne er suspenderet indtil videre.

Rederiet har derfor spurgt mandskabet ombord, om de ville forlade bådene og blive på Seychellerne eller om de ville fortsætte med at fiske. Selvom der ikke forelå en slutdato på hvornår flyvningerne ville blive genoptaget fra Seychellerne.
Alle var eninge om at blive ombord og fortsætte fiskeriet, fortæller Echebastars kommunikationsrådgiver José Luís Jauregui Iriarte. Der samtidig takker mandskabet ombord, for den utrolige indsats de ekstraordinært yder, ved at blive ombord og holde gang i tun-bådene.

Nogle fra mandskabet har været til søs i mere end 4 måneder og det vil de forblive med indtil videre. De er også tvunget af omstændighederne omkring Corona-virussen, til at blive ombord, selv når skibet ligger i havn.

Også andre steder i fiskeriet, ser man på mulighederne for at holde mandskabet til søs. Samherji, der er en islandsk virksomhed, der også arbejder med bæredygtigt fiskeri, fiskefabrikker og havbrug, forlænger den tid mandskabet er til søs, som en form for karantæne. »Hvor lang tid de ønsker at bliver, er helt op til mandskabet«, forklarer den administrerende direktør Kristján Vilhelmsson.

I det islandske fiskeri er der indført en ny protokol såfremt et besætningsmedlem er mistænkt for at være smittet med Coronavirus.

Sildarvinnslan hf, der er én af Islands største fiskerivirksomheder, har en række store trawlere i fiskeriet efter lodde, hvilling, sild, kulmule og makrel.

De har indført en ny streng praksis for isolering til søs i fald nogen mistænkes for at have coronavirus. Maskinoperatører skal opholde sig i maskinrummet eller i deres kahyt, og kaptajner skal generelt undgå andre besætningsmedlemmer. Hvor det er nødvendigt, får de måltiderne ned til sig ombord. Denne vejledning er udviklet i samarbejde mellem fiskerierhvervets sammenslutninger og de respektive besætningsmedlemmers fagforeninger.

Eroski, er en stort spansk kooperativ supermarkedskæde, der sælger bæredygtig fisk i alle afskygninger. De har flyttet en del af sine medarbejdere fra kontoret og ud på butiksgulvet.

Den nye hverdag
Det er ikke kun til søs at vi finder eksempler på folk, der yder noget ekstraordinært i disse tider.

Eroski, er en stort spansk kooperativ supermarkedskæde, der sælger bæredygtig fisk i alle afskygninger. De har flyttet en del af sine medarbejdere fra kontoret og ud på butiksgulvet. »Alle, der ikke var i gang med noget helt essentielt, uanset om de er på fuld tid eller deltid, har fået tildelt et butiksareal, hvor de skal hjælpe med at fylde hylderne op og gøre butikkerne klar«, siger Gorka Azkona, Eroskis ferskfisk-manager.

Den spanske supermarkedskæde arbejder tæt sammen med deres partnere i fiskeriet for at sikre et udbud af bæredygtige fisk- og skaldyrsprodukter.

I første omgang faldt priserne på fisk meget voldsomt, da restauranter og catering lukkede. »Imidlertid gik der kun ganske få dage før fiskeriet også droslede kraftigt ned på landingerne og mange fartøjer blev i havnene. Denne selv-regulering har betydet, at priserne mu er på et langt mere fornuftigt niveau end tidligere,« siger Azkona videre.

»Selv om mange fartøjer er stoppet med at fiske, er udbuddet til vores afdelinger med frisk fisk garanteret på alle tidspunkter, og vi har ikke haft mere mangel på fisk end i almindelige tider. Man skal huske på, at udbuddet af frisk fisk altid svinger afhængigt sæsonen og af fangsterne.«

Det Kooperative supermarked har oplevet en ekstraordinær stor opbakning og indsats fra sine medarbejdere, der har holdt butikkerne åbne trods Corona-pandemien. Det er også noget Eroskis kunder værdsætter: »Hver dag er der kunder, der har små gaver med til medarbejderne, lige fra blomster, kager eller små takkebreve, pga. de ansattes indsats.

Løsning med direkte salg
Over hele kloden sker der en stigning i det direkte salg til forbrugerne. I Mooloolaba i det østlige Australien har Walker Seafoods åbnet et salgssted på havnen, hvor de sælger MSC certificeret yellowfin tun og sværdfisk direkte til forbrugerne.
»Vores internationale salg gik fuldstændig i stå da pandemien startede, det amerikanske marked forsvandt fra den ene dag til den anden og hjemmemarkedet forsvandt kort tid efter i takt med at restauranterne lukkede ned«, forklarer Heidi Walker, der er administrerende direktør i Walker Seafoods.

»Lokalsamfundet har dertil været en kæmpestor støtte, så vi vil nok fortsætte med vores lille butik på havnen, når restriktionerne bliver fjernet – men det er kun en meget lille procentdel af vores normale forretning, der handles her.«

»De lokale sætter virkelig stor pris på vores fisk, og de har svært ved at tro på, at man overhovedet kan få produkter af denne høje kvalitet her i Mooloolaba,« tilføjer Walker.

Også I Japan nyder forbrugerne godt af varer, der egentlig var tiltænkt de fineste restauranter.

Aeon, Asiens største detailkæde målt på omsætning, sælger nu fisk, der normalt kun kan fås på restauranter eller i specialbutikker. Supermarkedskæden, der i det seneste år har udvidet sit sortiment med en række MSC-produkter, har tilføjet flere ’upmarket’ fiskearter til deres portefølje for at understøtte de fiskere, der ikke længere kan sælge fisk og skaldyr gennem deres normale forsyningskæder.

Tilsvarende i Kina, hvor ledelsen af Da Tang, der normalt er leverandør til Shangri-La hotelkæden, har besluttet at åbne både en webshop og en lokalt forankret fysisk butik for at nå ud til forbrugerne direkte – som et direkte og pro-aktivt tiltag for at håndtere den store udfordring som Covid-19 har ført med sig.

Skriv et svar