Bedst som Scandic Pelagic havde besluttet, at nedlægge skæreriet i Aalbæk og samle denne aktivitet i Skagen, opstod der en ny mulighed for virksomheden. Èn af virksomhedens største konkurrenter på Rügen i Tyskland valgte at lukke deres skæreri, og Scandic Pelagic var ikke sene til at gribe muligheden for opkøb af deres maskineri.
Som CEO i Scandic Pelagic, Johannes Palsson lidt muntert beskriver det, var det tid til at skifte til en »yngre model«.
Herefter gik det stærkt.
»Vi fik sendt en flok medarbejdere sydpå, og på blot 12 dage fik de til tyskernes store forundring af-installeret hele deres skæreri og sendt 20 lastbiler afsted retur mod Skagen,« siger CEO i Scandic Pelagic, Johannes Palsson.
Scandic Pelagic har i alt opkøbt 16 maskiner, som er væsentligt nyere end dem, de har og skal erstatte i Skagen.
»I elvte time fik vi installeret de første 8 af maskinerne i Skagen, lige inden matjessæsonen. Hele flytningen og installationen er gået utroligt godt. Vi har holdt tidsplanen, og der har været et utroligt godt samarbejde mellem vore folk i Aalbæk og Skagen,« siger Production Director i Scandic Pelagic, Ole Holm,
og henviser til, at mens Aalbækfolkene drog mod Tyskland for at hente de nye maskiner, var det Skagensfolkene der stod for afmonteringen af de gamle maskiner. Selve installationen af de nye maskiner foregik efterfølgende i
fællesskab.
»Maskinerne blev kørt godt ind under matjessæsonen, hvor der var mulighed for at finjustere driften. Vi forventer med de nye maskiner, der allerede er installeret, at vi kan opnå en kapacitetsforøgelse på op til 10 %, på den første linje,« siger Ole Holm.
Aalbæk udskudt
De oprindelige planer om at nedlægge skæreriet i Aalbæk er fortsat sparket til hjørne indtil næste år.
»I og med vi fik mulighed for at opkøbe maskinerne i Tyskland, var det ikke nødvendigt at flytte maskinerne fra Aalbæk nu. De vil i stedet blive flyttet engang efter hovedsæsonen,« siger Johannes Palsson.
Status på produktionen
Scandic Pelagic opnåede en fornuftig matjessæson, hvor de norske både startede sæsonen ud, og de danske både sidenhen hentede det sidste i UK farvandet, som nordmændende efter Brexit ikke længere har adgang til.
Efter sommerferien gik årets hovedsæson i gang, og i skrivende stund er der travlhed på fabrikken. »Vi har haft fuld knald på produktionen i både Skagen og Aalbæk, siden vi startede op på hovedsæsonen den 1. august. Når måneden er omme, overgår vi til rognsæson, hvor vi ligeledes forventer at køre med fuld produktion,« siger Ole Holm.