Skipper glæder sig over sit nye fartøj. Det er fisker og skipper Jan Mathiesen fra Hvide Sande, der allerede har fisket med sin nye topmoderne kombinerede trawler og flyshooter RI 433 »Emmalie«, som nu sætter ord på nyerhvervelsen overfor FiskerForum.dk
Til FiskerForum.dk siger den vestjyske skipper om det nye fiskefartøj, »det kan siges ganske kort – det er som at gå fra Skoda over i en Mercedes,« kommer det med et smil fra Jan Mathiesen, uden han dog på nogen måde ønsker at nedgøre en Skoda, men der er bare klasseforskel.
Selv fremhæver fiskeren fra Hvide Sande, støjniveauet i det nye fartøj, der set i forhold til den gamle trawler, næsten ikke kan sammenlignes, for med nedgangen i DB, så kan lyden nærmest betegnes som mindre end støjsvag og langt lavere end tidligere. Det giver helt klart et forbedret arbejdsmiljø ombord, fortæller skipperen som fortæller at det både gavner komforten for mandskabet, men som også øger arbejdsglæden betragteligt ombord.
Det samme fortæller Jan Mathiesen om skibets manøvredygtighed og ikke mindst sødygtighed. »Den ligger bare perfekt i vandet, uden unødige rulninger og den skærer bølgerne rigtigt flot. Fartøjet har den helt perfekte størrelse til de farvande vi fisker i,« forklarer Jan Mathiesen videre. Nybygningen »Emmalie« er en smule kortere end det gamle fartøj, men noget bredere og med 70 tons ekstra tonnage, samt en dobbelt op på lasten, der tidligere rummede 600 kasser, men som i nybygningen har plads til 1200 Kasser, giver dette virkeligt noget mere og bedre. Noget der nu giver en mulighed for en langt bedre planlægning af de ca. 280 fiskedage som »Emmalie« nu fremover skal tilbringe på havet hvert år.
Imponerende lavt energiforbrug
Noget der har slået den vestjyske skipper, er det overraskende lave energiforbrug ombord. Selvom man i projekteringsfasen altid vender energiforbruget med værft og leverandører, så er det alligevel overraskende, når man endelig står i hverdagen og kan huske at man tidligere brugte ca. 60 kW i timen døgnet rundt og tallet pludselig nu kun viser 32 KW. Og det er vel og mærke alene på lys-maskinerne. Det giver en besparelse der omregnet i diesel, svarer til 100 liter i døgnet. »Det er penge sparet, direkte ned i kasse et,« forklarer en tilfreds skipper videre og understreger at det også giver lidt til den grønne omstilling og i det samlede bæredygtighedsregnskab. Et regnskab som vægter mere og mere i fiskeriet.
Små diskrete løsninger på dagligdagens problemer, har også fundet plads i nybygningen, der med håndteringen af provianten ombord, har fundet ud af, at udnytte en nødudgang og kombinere det med en nemmere adgang til kabyssen med proviant. Noget der tidligere kunne tage en krig at få ombord, men som nu med nogle ganske enkle ændringer og justeringer i tegningerne, har gjort adgangen her langt lettere og tidsbesparende. Nu taget det kun nogle få øjeblikke, så er den klaret.
Ligeledes har BOAtech leveret et komplet arbejdsdæk til RI433 Emmalie, hvor kvaliteten på fisken og arbejdsmiljøet ombord har været højeste prioritet. Der er leveret løftetransportør som leder fisken fra takkelkasse til sorterebånd. Foran sorterebåndet står en 6 rums roterende skyller som skyller fisken inden den føres i lasten. Fiskeskylleren er udstyret med en luftblander der gør at fisken bliver bedre rengjort. Der er monteret en overheadbinge på skylleren , så det er muligt at have flere sorteringer af gangen. Der er monteret højdejusterbare platforme med rygstød langs sorterebåndet, således arbejdsstillingerne bedre kan tilpasses. Forenden af sorterebåndet er der monteret luftstyret spjæld på overbordskakten. Der er monteret en Slurryice tank med pumpe og rørsystem, så fisken hurtig kan køles ned. I lasten er der monteret lastrumsbinge med 3 vægte for opvejning af fisk, samt rullebaner til håndtering af fisk, et system som besætning og skipper er rigtig tilfreds med fortæller Jan Mathiesen.
I det hele taget er Jan Mathiesen ovenud godt tilfreds med fartøjet, som ifølge ham selv er noget helt andet, end den tidligere båd. Så selvom brændstofforbruget er faldet, så logger fartøjet alligevel ca. 1/2 til 1 hel knob hurtigere og da tid også er penge på bundlinjen, så tæller dette så absolut også med på plus-siden. Endvidere har besætningen også givet udtryk for tilfredshed, ikke kun med komforten, der har givet hvert enkelt besætningsmedlem deres helt egen kahyt, men også selve arbejdspladsen på dækket har fået rosende ord med på vejen. Alt foregår meget nemmerede og rutinerne samt arbejdet ombord bærer præg af at projektet er gennemarbejdet og ordentligt gennemtænkt, med ergonomisk korrekte løsninger og et arbejdsmiljø der kun giver tilfredse medarbejdere.
Men planlægningsfasen og udarbejdelsen samt samarbejdet med både værft og leverandører har været tilfredsstillende og Jan Mathiesen er da heller ikke i tvivl, da han skulle bedømme projektet. Hvilket er i topklasse, når man tænker på hvor omfattende og indviklet et byggeprojekt af »Emmalie« har været og hvor mange rutiner og sikkerhedsmæssige ting, som skal tages med, inden man går igang med et så omfattende byggeprojekt, til rigtig mange millioner.
»Emmalie« har allerede igen sat kurs og fart ud efter endnu flere konsumfisk til de danske forbrugere, så det eneste Jan Mathiesen kan ønske sig lige nu, er det som mange andre fiskere også ønsker, nemlig fornuftige priser på fisken og gerne lidt flere kystnært. »Så er det ik’ så ringe endda, at være dansk fisker med fokus på Nordsøen og Skagerrak.«