Den topmoderne og nybyggede rejetrawler S 107 »Skagerak«, havde lørdag den 25. juli dåb ved Karstensens på Skagen Havn, med fuld sol og omkring 400 besøgende. Og næsten inden de sidste gæster havde forladt skibet, gik håndværkere igang med de sidste klargøringer, så skibet kunne blive klart til det forestående rejefiskeri i Skagerrak.
Helt symbolsk, brød solen igennem sky-laget netop som skibets gudmor, Ulla Lindblad Mose, svang champagneflasken mod siden af S 107 og gav det navnet »Skagerak«, med ønsket om god vind til skib og besætning i mange år frem.
Alt mens de sidste forberedelser gøres til fiskeriet i Skagerrak, går mandskab og skipper dog og sparker lidt i støvet ved kajkanten, for man venter lidt utålmodigt på fiskeritilladelsen fra styrelsen. Den er endnu ikke dukket op, selvom den endelige overtagelse skete fredag den 31. juli ved midnatstid.
Hvis vi spoler tiden knapt 2 år tilbage, helt nøjagtigt til tirsdag den 18. september 2018, blev der indgået kontrakt mellem rederiselskabet S 107 »Skagerak« og Karstensens Skibsværft A/S om nybygning af en ny 28,05 meter lang rejetrawler.
Det nye fartøj på tegnebordet var en rejetrawler. En trawler med alt tænkeligt og nyeste indenfor maskineri, udstyr og udrustningen. Et projektet, der i sin helhed blev til i et meget nært og tæt samarbejde mellem Rederi og Værft. Designet baserede sig på et design fra Vestværftet, men optimeret i henhold til rederiets ønsker og krav.
Løbende generationsskifte
Rederiselskabet S 107 Skagerak er en fusion af ejerselskaberne bag S 107 »Ulla Lindblad« med Lars Mose og S 430 »Well-Bank« med Jens Chr. Bang Andersen og Thomas Kristiansen. Det nye selskab, sker i forbindelse med et løbende generationsskifte, mellem Lars Mose og de tidligere ejede af »Well-Bank«, som nu er solgt til anden side.
Lars Mose har drevet rejefiskeri i mange år med sit nuværende fartøj »Ulla Lindblad«, hvorimod Jens Chr Bang Andersen og Thomas Kristiansen primært har drevet hummer- og industrifiskeri med deres i en del år. De har dog tidligere været omkring rejefiskeriet i en kortere periode.
Med en rejekvote, der for nuværende er steget med 40 procent siden sidste år og med håbet om yderligere en kvotestigning for de kommende år, er udsigterne lyse for de sidste 8 tilbageværende rejetrawlere under dansk flag. Overfor FiskerForum.dk siger Lars Mose, at man har fuld kvote til den nye båd og »sammenlægningen« af to besætninger, har man nu mulighed for også at udnytte tiden og materiellet fuldt ud. Man kan stille med to hold med hver 3 mand og en lærling, så der fremadrettet også bliver lidt mere tid til det familiære og fritidsinteresser for fiskerne.
40 millioner investeret i fremtidens fiskeri
Fisker og skipper Lars Mose er rigtigt godt tilfreds med slutresultatet af »Skagerak« og med et større skib, bedre lukaf- og komfortforhold ombord for besætningen samt et hele vejen igennem stort fokus på sikkerheden, er der gennem processen foretaget ændringer, der alle har gjort det lidt bedre at være besætning ombord på den topmoderne rejetrawler. Specielt fremhæver Lars Mose støjniveauet, som er sænket betragteligt, i forhold til hvad han har været vant til. En betydelig arbejdsmiljømæssigt forbedring, som sammen med alle øvrige forbedringer ombord, vil gøre fiskeriets arbejdsplads mere attraktiv for kommende fiskere.