I havhøst-projektet »Haven i havet 2.0« arbejdes der på at integrere regenerativ havdyrkning i undervisningen på skoler og uddannelsesinstitutioner.
Men hvad betyder det egentlig?
Regenerativ havdyrkning handler om at dyrke fødevarer under vand på en måde, der ikke kun er bæredygtig, men også gavner havmiljøet. Det vil sige, at vi dyrker tang, muslinger og andre havlevende organismer, som både kan høstes til mad, men som samtidig hjælper med at rense vandet og forbedre biodiversiteten.
Med »Haven i havet 2.0« har vi udvidet projektet, så elever på 22 skoler rundt om i landet får mulighed for at lære om og opleve denne form for havdyrkning. Projektet er ikke længere kun for udskolingselever, nu er også kokke- og gymnasieelever med.
Når eleverne besøger en maritim nyttehave, bliver de involveret i aktiviteter og øvelser, der gør teorien levende. De får en unik mulighed for at høste og smage på havets råvarer, samtidig med at de lærer om, hvordan disse råvarer er med til at forbedre havmiljøet. En maritim nyttehave er altså en form for undervandslandbrug, hvor eleverne får hands-on erfaring med at dyrke havets delikatesser på en måde, der både er godt for miljøet og for vores fremtidige fødevareforsyning.
Vi har også lavet en film, der forklarer konceptet regenerativ havdyrkning på en simpel måde. For mange er fødevareproduktion under vand stadig science fiction, men med vores film og undervisningsmateriale håber vi at gøre det tilgængeligt og forståeligt for både elever og voksne. Selvom filmen er en god introduktion, bliver det hele først rigtig spændende, når man selv står i den maritime nyttehave og ser, smager og lærer på stedet.
Læse mere om »Haven i Havet« her, der er støttet af Novo Nordisk Fonden.