Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Efter man havde fået givet den forulykkede fiskeskipper fra »musse« tørt tøj og lidt varme, så kaldte man op vagthavende hos JRCC (Lyngby Radio). Man ville gerne vide, hvem der tog sig af den brændende kutter »Musse«. foto: wikipedia

Efter en sø-redningsopgave i Skagerrak vender en skipper det kritiske øje på JRCC

  • februar 7, 2025
  • Lars Tornsberg
  • Dato: 07/02/2025
  • kl. 15:23
  • Kilde: FiskerForum.dk
  • Kategori: Ulykker-Forlis
  • Tags: brand, jrcc, redning
  • Land: Danmark
Foto / Video: Skagen Redningsstation - wikip

ANNONCER

Der er stor ros til de lokale redningsindsatser i forbindelse med en kutterbrand 18 sømil øst for Skagen, hvor både den lille FRB 8 og den store redningsbåd »Lars Kruse«, fra Skagen Redningsstation blev sat ind i denne større brand-opgav. Én af flyvevåbnets helikoptere deltog også, men den kunne hurtigt returnere, da skipperen var blevet reddet over på en trawler, der kun lå en sømil fra den brændende kutter.

Herfra er der et stort skulderklap, for en god indsats til de indvolverede redningsmyndigheder, af skipperen der havde reddet den våde og forkomne fisker ombord.

Efter man havde fået givet den forulykkede fiskeskipper fra »musse« tørt tøj og lidt varme, så kaldte man op vagthavende hos JRCC (Lyngby Radio). Man ville gerne vide, hvem der tog sig af den brændende kutter »Musse«. For efter FRB 8 havde forladt »scenen« kom redningsfartøjet »Lars Kruse« til og forsøgte at slukke branden. Men et overtændt styrhus gjorde opgaven nærmest umulig. Herefter fik man ordre fra Lyngby Radio, om at »Lars Kruse« godt kunne returnere til Skagen. Hvilket de gjorde.

Herfra er der et stort skulderklap, for en god indsats til de indvolverede redningsmyndigheder, af skipperen der havde reddet den våde og forkomne fisker ombord.  Skagen Redningsstation

Du kan læse om episoden på FiskerForum.dk »Fisker reddet fra kutterbrand i Skagerrak« her

Så pludseligt lå det andet fiskefartøj alene med en brændende og overtændt kutter, der nu helt var overladt til vind og vejr. Den kunne synke når som helst og det mente man herfra ikke var i orden eller forsvarligt.

For som skipper siger til FiskerForum.dk, »vi er jo flere der fisker i dette område, så det ville da være mere på sin plads og forventeligt, at der var en myndighed tilstede, så man kunne få den nøjagtige position, hvis skibet skulle synke.

Derfor gentog man fra trawleren opkaldet til Lyngby Radio, for det kunne da ikke passe, at man overlod et overtændt og brændende skib i T-ruten ved Skagen. En rute der mens opkaldet til Lyngby Radio blev foretaget, blev passeret af fragtskibe, både fra Nord og Syd i Storebælt. Det var det man vist bedst kan kalde for uansvarligt, at overlade et sådant »skyggeskib« uden strøm og anden afmærkning, til vejr og vind. Men trods en undrende skipper her, fik han at vide fra Lyngby Radio, at man havde fået ordre oppe fra, og at man ikke havde noget ansvar her og derfor godt kunne sejle igen.

Fiskeskipperen undrede sig og havde svært ved blot at forlade det brændende skib, men det var for farligt selv at smide en trosse over og slæbe skibet til Strandby.

Han valgte dog at blive ved det flyende og nu næsten udbrændte skibs-vrag. Hvis det skulle synke kunne han jo oplyse koordinaterne, så andre kunne blive advaret i tide.

Men båden flød og efter at have ligget siden klokken 19.05, så satte man kursen klokken 22.50 mod Strandby, så den forkomne fisker, kunne komme i land og ind til familien.

Efter at være landet i Strandby og fiskeren fra »Musse« var blevet genforenet med sin familie, havde fiskeskipperen det svært med, at der fortsat lå et brændende fiskefartøj i den meget trafikerede T-rute. Da han forlod stedet drev det brændende fartøj med 1,4 knob i en NordØstlig retning, stadigt liggende i dansk farvandsområde. Og med den hastighed fartøjet drev med, ville det tage omkring en til halvanden time, inden det krydsende den svenske sø-grænse.

Dette skriv skal ikke forstås som nogen større kritik fra fiskeskipperens side, men måske mere som en undrende over, at redningsfartøjerne blev bedt om at sejle væk og at der ikke som et minimum blev hidkaldt andet fartøj til at sikre skibstrafikken og fiskeriet i området.

Man får let den tanke, at man måske bevidst fra JRCC’s side, kun ventede på at »Musse« ville drive ind i svensk farvand og at man derefter belejligt kunne give »opgaven / aben« videre til den svenske kystvagt..

Det var også det der skete – den svenske kystredningstjeneste tog over og fortsatte indsatsen med både slukning og bugsering til Skagen Havn.

Opgavens løsning

Opgavens løsning
Når myndighederne vælger at lade et brændende skib drive mod et nabolands farvand, uden at iværksætte en aktiv redningsindsats, kan der opstå spørgsmål om ansvar og prioritering.

Redningsoperationer bør være hævet over økonomiske hensyn; det primære fokus skal altid være at beskytte menneskeliv, miljøet og sikre sikkerheden for den øvrige skibstrafik.

At overlade opgaven til andre nationer kan i værste fald føre til forsinkelser og potentielt større skader. Det er afgørende, at JRCC  handler proaktivt og samarbejder på tværs af grænser for at minimere risikoen og sikre, at der ydes hjælp, hvor det er nødvendigt.

Besøg os på
Seneste Nybygninger
M195M Havsnurp - Nybygning, Karstensens Skibsværft

Nybygning Havsnurp M195M – topmoderne kombifartøj fra Karstensens Skibsværft

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

TidligereForrige nyhedFormanden har ordet: Hvor blev erhvervet af i fiskeriforhandlingerne?
Næste nyhedØstersøen i krise: En fiskehandlers kontroversielle plan for at redde havetNæste
De nye regler om erhvervsmæssigt og rekreativt fiskeri af hummere er trådt i kraft. Det følger af hummerbekendtgørelsen, at der gælder et krav om, at erhvervsfiskere og bierhvervs-fiskere kun må fange hummer, hvis man har tilladelse her til. foto. Fiskepleje DTU

Nye regler om fiskeri efter sort hummer

Mens miljøorganisationer kræver flere trawlfrie zoner, advarer fiskere og eksperter mod passiv beskyttelse af døde havområder. I stedet peger de på kunstige rev, intelligent trawling og ny undervandsteknologi som vejen til et levende og frugtbart hav. snapshot youtube

Trawlforbud løser ikke havets problemer – det gør handling

Det færøske og topmoderne fabriksfartøj »Akraberg« har netop afsluttet endnu en vellykket fisketur til Barentshavet. I løbet af blot 29 dages fiskeri har trawleren landet hele 900 tons hovedkappet torsk i Fuglefjord – en fangst, der vidner om både effektivitet og gode forhold i det nordlige farvand. foto: Sverri Egholm

Færøerne: »Akraberg« hjem fra Barentshavet med 900 tons torsk

Thorkil Grøns samlecentral og Hanstholm Fiskeauktion blev der i dag omsat et pragteksemplar af en pighvar på auktionen - 15 kg og håbet var da også, at denne flotte pighvar kunne opnå en rigtig flot pris. foto: fiskeauktionen

Kæmpe pighvar opnåede flot afregning på auktionen i Hanstholm

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept