Det sker netop efter straffelovens § 196 punkt 2 der straffer virksomheder eller personer der opbevarer eller bortskaffer affald eller lignende stoffer med den følge, at der sker betydelig skade på miljøet eller fremkaldes nærliggende fare derfor.
Det mener tænketanken GeoHav er sket i tilfældet Slagelse Kommune’s Center for Miljø Plan og Teknik, der ved bortskaffelse af spildevand fra minimum 1.2 mio tons modtaget forurenet proces-spildevand ved i perioden 1. januar 2018 til 31. december 2021, at have tilladt virksomheden RGS Nordic A/S udledning af
3.9 mio. kubikmeter spildevand til Agersø Sund under forudsætning af vilkår fastsat i Miljøgodkendelse af 2008, jf ikrafttræden af BEK 1433 af 21. november 2017 samt BEK 1625 af 19. december 2017
Anmeldelsen er sket fra GeoHav, der er en privat og uvildig tænketank med det ene formål at eksponere den reelle tilstand af dansk havmiljø og fungerer i almenvellets interesse, som autonom efterforskningsenhed med en vision om at være Danmarks havmiljø-vagthund uafhængigt af Miljøstyrelsen, eventuelle kapitalinteresser og politisk indflydelse.
Endvidere politianmelder GeoHav Slagelse Kommune’s formand for Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget Jørgen Grüner i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 68 samt Straffelovens § 196 stk 2 for i behandlingen af revurderet miljøgodkendelse til virksomheden RGS Nordic A/S i perioden 27. august 2022 til 9. januar 2023, for ikke at have foranlediget Klima og Miljøforvaltningens fravigelse af bestemmelserne i BEK 1433 af 21. november 2017 samt BEK 1625 af 19. december 2017. Hvor netop videnskabeligt uredelige data for den i forvejen forekommende koncentration af tungmetaller i recipienten – modtageren i dette tilfælde Agersø Sund – der er benyttet med henblik på at sikre en fremtidig årlig udledning af op til 1.0 mia processpildevand. Spildevand, der yderligere er fortyndet med en ikke afgrænset mængde råvand indeholdende ukendte koncentrationer af miljøfremmede stoffer, uden hensyntagen til den faktiske miljøpåvirkning, lovliggjort.
Trods gentagne skriftelige henvendelser og høringssvar herom henholder Jørgen Grüner sig fortsat til Miljøstyrelsens »fejlagtige« vejledning, hvilke klart modsiger de gældende bekendtgørelser 1433 af 21. november 2017 samt 1625 af 19. december 2017.