Da ophugningsrunden kom i 2006 var alle parter godt tilfredse, og løsningen virkede optimal for havne og fiskere rundt om i landet. Fiskerne kunne komme af med skibene, og Havnenes værdifulde kajplads ville ikke blive benyttet til unødvendigt opbevaring af de ”døde” skibe.
Men i sensommeren 2010 ligger nogle af fiskefartøjerne stadig fortøjet rundt om i fiskerihavnene, og Havnene-adminstrationerne er nød til at skride til handling, for at få fartøjerne fjernet, og for at de ikke skal synke eller forurene rundt omkring i havnebassinerne.
”Nogle fartøjsejere har ikke har handlet anstændigt. Skibe er blevet solgt til ophugningsfirma, som allerede havde dårligt ry, inden forhandlingerne mellem fisker og ophugger,” siger Havnemester i Hanstholm Klaus Hansen og fortsætter dog: ”Heldigvis har 90% af fartøjsejerne handlet korrekt, og skibene er ophugget og ude af billedet. Men i andre sager har vi som ansvarshavende for havnen, været nød til skride ind, og mindske eventuelle udgifter ifm. synkning eller olielæk.”
En særlig ophugger har voldt problemer i de forskellige danske fiskerihavne. Fynsk Ophug har flere fiskefartøjer liggende i forskellige havne. I Hanstholm Havn ligger bl.a. 4 skibe, hvor havnen har set sig nødsaget til at optage 3 af fartøjerne. Skibene blev hævet på ophugningsfirmaets regning og risiko i november 2009, og dette er ifølge havnens standardreglement, da ejeren ikke reagerede på havnens påbud og varsler.
Også i Hvide Sande ligger skibe klar ophugning, hvoraf 4 er eget af Fynsk Ophug.
”Her i Hanstholm bliver ikke givet tilladelse til flere ophugninger af skibe, inden at der kan stilles bankgaranti.,” siger Havnemester Klaus Borg Hansen, og håber at de uafsluttede ophugningssager snart vil være ude af verdenen. Optagningerne bliver retsforfulgt via Havnens advokat, hvis ikke ejerne betaler.