Sjældent har Granly Diesel oplevet så stor efterspørgsel på sine Cummins-motorer på så kort tid som i de sidste måneder af 2020.
Granly Diesel har leveret dusinvis af nye Cummins-dieselmotorer til fiskefartøjer i sidste øjeblik, inden de nye skrappere IMO Tier 3-regler for udledning af kvælstofoxider (NOx) trådte i kraft til nytår.
Mange af de nye motorer stod nytårsaften monteret på motorfundamentet i skibene. Reglerne siger nemlig, at de nye motorer ikke blot måtte være købt eller leveret til kajen, men skulle stå fastmonteret på selve motorfundamentet i skibet.
»Vi har haft vanvittig travlt, men vi nåede det hele med nød og næppe. I flere år har vi råbt op om de nye regler, alligevel er det, som om mange først reagerede i sidste øjeblik. Men så skal jeg da ellers love for, at der kom blus på kedlerne,« siger direktør Preben Vogt, Granly Diesel i Esbjerg.
»Heldigvis havde vi allerede i foråret købt ind til lager, så vi var i stand til at imødekomme efterspørgslen, da den kom,« fortæller han.
Foråret 2020 bød på lidt af et chok. Da Covid-19 pandemien ramte Danmark, og det resulterede i en nedlukning, betød det også et nærmest fuld stop på ordrebogen for nye motorer.
»Det er også i det lys, at den store ordretilgang skal ses. Fra nærmest at have ingenting at lave i foråret, fik vi travlt som aldrig før i slutningen af året,« siger han.
De nye Cummins-motorer er leveret til fortrinsvis fiskefartøjer i de store fiskerihavne Hvide Sande, Skagen, Thyborøn, Hirtshals og Hanstholm. Men også en et par coastere og slæbefartøjer nåede at få installeret en ny motor, inden de nye regler trådt i kraft.
Granly Diesel er fremover klar til at levere en komplet motorløsning, der overholder det nye IMO Tier 3-regler. Så nu kigger vi ind i et spændende 2021 som allerede er kommet godt i gang.