Der herskede stor aktivitet på den »nye Gitte Henning« under FiskerForums besøg om bord på det nu topklargjorte og toptunet fartøj her to dage før juleaften. Målet er fiskeri efter konsum-sild på fladen
En ordentlig overhaling i Polen
Den »nye Gitte Henning« har været igennem en større overhaling i Polen, hvor skibet først er sandblæst, derefter metalliseret og siden malet. Herefter er turen gået til Thyborøn for renovering af de kraftige MaK motorer, som både er udført af 3XJ og teknikere fra MaK danmark.
Skibet rigges op med nyt trawl
Besætningen er netop nu ved at klargøre nye grejer leveret fra Thyborøn Trawl – da »nye Gitte Henning« er mindre end det gamle, har det været nødvendigt at tilpasse og nyudvikle travlet, hvor maskerne i fortrawlet bliver 3mm i dimension, så de bedre passer til skibet og derfor også fylder mindre på tromlerne.
Udover dette er der taget nye og ekstra fiskepumper ombord. Således fiskene fremover føres fra agten frem i rør til afsilding på fordækket – på det gamle skib var dette betjent fra siden, men man prøver med ændringen, at optimere håndteringen til det bedre. Endvidere er der kommet nyt RSW anlæg ombord, som allerede var bestilt af de tidligere ejere, og endeligt er der kommet et nyt MMC lossesystem til.
Nyt elektronisk fiskesøgningsudstyr
Endelig er der blevet installeret nyt fiskesøgningsudstyr. Blandt andet et nyt Furuno ekkolod til artsbestemmelse af fiskene, dette skulle udover at spare tid, også minimere chancen for at få uønskede arter ombord, og i samme ombæring fik skibet en ny Furuno sonar ombord, fuldstændig lig den på »gamle Gitte Henning,« et fantastisk værktøj, som besætningen om bord meget nødigt vil undvære.
Gitte Henning af SkagenHvorfor sælge et kun to år gammelt skib
Det islandske og danske rederi har lavet en byttehandel, hvor Henning Kjeldsen har overtaget gamle Beitir, og klargjort det. Når »nye Gitte Henning« anløber dansk farvand, forventer Henning Kjeldsen, at have en ny køber klar til skibet. Men dette er først aktuelt hen omkring slutningen af 2017.
Kursen på den norske krone er 20% billigere end den danske, hvilket giver en umiddelbar fordel i en handel her og nu, ifølge Henning Kjeldsen. Som har været yderst tilfreds med »gamle Gitte Henning«, men da muligheden bød sig, ville den danske fiskeskipper gerne optimere nogle af forholdene om bord, både med hensyn til kvaliteten på fisken, men også for at opnå en lavere dybgang, så landing af fisk i eksempelvis Thyborøn, også kan lade sig gøre.
»Gamle Gitte Henning« ankom sidste tirsdag til Færøerne, efter afgangen fra Skagen. Gitte Henning’s maskinmester, havde efter aftale undervejs til Færøerne, instrueret og undervist den færøske besætning i brugen og driften af det topmoderne fiskefartøj. Han er nu afmønstret og er tilbage i Danmark igen, hvor han er klar til at tage med ud på »den nye Gitte Hennings« jomfrurejse i januar.
Og i søndags var der prøvesejllads med »nye Gitte Henning,« som viste at alt var i den skønneste orden omkring maskineriet og det øvrige arbejde ligeledes var veludført og tip top iorden.
Skibet er i sin tid bygget ved Slipen Mekaniske Verksted i Norge i 1997, har efterfølgende været over Grønland, for til sidst at ende på Island som Beitir.