Nesejenta er bygget til Rederiet Nesefisk AS, bestående af August Fjeldskår, Kjetil Fjelskår og Reidar Svendsen, Spangereid, Norge.
Der var folkefest i den lille norske kystby Båly i Lindenes kommune, lørdag eftermiddag, da ”Norges nyeste” garnbåd blev døbt. Gudmor til skibet var Gunhild Fjeldskår, som i tredje forsøg kunne knuse flasken på siden og navngive fartøjet ”Nesejenta”. I overværelse af flere end 200 interesserede tilskuer blev dagen til en rigtig norsk folkefest.
Skibet er tegnet og bygget af Vestværftet ApS i Hvide Sande og afleveret i November 2011. Skroget er bygget i Gdansk i Polen og udrustet i Hvide Sande.
Den nye garnbåd VA-87-LS Nesejenta forlod Vestværftet i Hvide Sande, nogle dage før og har efter dåben været på sin første testsejlads. Første rigtige rejse bliver til Barentshavet for at starte fiskeriet op der.
Med sine 32,4 meter fremstår Nesejenta i dag som Sørlandets flotteste garnbåd. Indretningen og komforten samt pladsen for mandskabet ombord, er fuldt på højde med hvad man ellers finder i langt større fartøjer. De tre redere Kjetil Fjeldskår, Reidar Svendsen og faderen August Fjeldskår havde ellers kalkuleret med at skulle sælge deres ældste garnbåd fra 1965. Men i stedet fandt man en køber til den kun 3 år gamle Nesejenta, som man havde erhvervet i 2008, ligeledes fra Vestværftet i Hvide Sande. Så ved at flytte på nogle kvoter kom den lidt usædvanlige handel istand.
Den nye Nesejenta, er udstyret med et Baader 161 for rensning og kapning af fisken, som samtidig bliver sorteret efter størrelse samt vejet og pakket kontinuerligt. Ved slutningen af sæsonen vender Nesejenta tilbage til Nordsøen for at fiske der. Fangsten bliver som normalt losset i Båly Lindenes og kørt i lastvogne til auktionen i Hanstholm. De sidste 6 måneder har man dog solgt igennem auktionen i Hvide Sande og man har endnu ikke taget beslutning om dette skal fortsætte efter nytår.